Annons

tejpa cpu-kontakter

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas L. Svensson

Aktiv medlem
Hej, har sökt på hela nätet men kan inte hitta svar, vilken/vilka kontakter ska tejpas på ett objektiv för att bibehålla AF på mindre bländare än 5,6?

//jonas

Hej, har sökt på hela nätet men kan inte hitta svar, vilken/vilka kontakter ska tejpas på ett objektiv för att bibehålla AF på mindre bländare än 5,6?

//jonas

Var har du hört att detta skall gå?
Anledningen att autofokusen fungerar dåligt på mindre bländare än 5.6 är att skärpedjupet blir för stort och autofokussystemet inte "ser" när fokusen är rätt. Tror inte det hjälper att tejpa några kontakter.

/Karl

??? förstår inte frågan....!

Om ett objektiv har mindre lägsta-bländare än 5.6 så fungerar helt enkelt inte AF - av rent fysiska orsaker. AF-modulen "tittar" på en viss vinkel, och om bländaren är för liten tittar AF-modulen helt enkelt bara på baksidan av bländarmekanismen.... Inte mycket att fokusera på där!
Var har du hittat ett objektiv MED autofokus FÖR nikon med MINDRE minstabländare än 5.6 föresten? Jag visste inte att det fanns - det låter konstigt. Troligtvis är det något annat som är problemet.

Man tejpar kontakter för att kunna använda konverter med bibehållen AF. Tejpar man kontakten så tror kameran att den har normal glugg och avaktiverar inte AF när maxbländaren blir mindre än 5.6.

Jag har läst att detta fungerar på Canon men jag har aldrig hört att det finns motsvarande trick på Nikon.

M

Man tejpar kontakter för att kunna använda konverter med bibehållen AF. Tejpar man kontakten så tror kameran att den har normal glugg och avaktiverar inte AF när maxbländaren blir mindre än 5.6.

Jag har läst att detta fungerar på Canon men jag har aldrig hört att det finns motsvarande trick på Nikon.

M

Nikon avaktiverar aldrig autofokusen när jag använder min Tamron-Dubblare i alla fall. Den lyckas dock väldigt sällan sätta autofokusen när bländaren blir mindre än 5.6.

/Karl

Wow! Lite OT, men jag fick nu värsta tipset för att rädda mitt 35mm f2.0.. Haha! Eftersom ljusmätningen funkar med alla gamla manuella objektiv så gör jag bara om det till ett manuellt genom att tejpa för kontakterna! Tjoho!

Tack till trådskaparen och den bra rubriken!

ursäktar att jag inte svarade igår, hittade svaret på min egna fråga.
och skulle nämnt att det gällde konvertrar, gick lite snabbt.

frågan var alltså vilken kontakt man skulle tejpa på objektivet/konvertern för att få AF med bländare på mindre bländare än 5,6, svaret är som jag skrev i recensionen den första från vänster om man ser konvertern bakifrån och kontakterna uppåt.

har gjort detta på mitt sigma 500 som har en bländare på 4,5 och med 1,4x TC så blir bländaren 6,3 vilket medför att AF:en avaktiveras av kameran. tejpar man den nämnda kontakten tror kameran att bara objektivet sitter på (precis som "pirat" konvertrar som inte rapporterar) och kameran försöker då fokusera som normalt. detta fungerar hur bra som helst med D300:an, precis lika snabb och säker AF som utan TC, även i dunkelt ljus.
kan dock nämna att detta inte fungerar med 2x tc:n =f9..

men var föriktig vid dessa handlingar, får AF:en jaga för hårt kan man bränna upp motorn. så testa försiktigt.

//jonas

ANNONS
Götaplatsens Foto