Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teknik för att ansluta fler hårddiskar till datorn. Kan detta va nått?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bluedude

Aktiv medlem
Tjabba

Kollade runt lite på dustins sidor och hittade följande produkt:

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010061275

Förstår jag saken rätt att man kan sätta in 4 st hårddiskar i den och sedan enkelt ansluta den till en dator via firewire och sedan kan datorn använda dom diskarna?

Kan man använda den till en PC eller är det bara Mac? Om man inte kan använda den till PC, är det någon som vet nån liknande produkt till just
PC?

Vad innebär: Format på Vaggor: 5.25? Kan man inte använda den till vanliga hårddiskar som man har i en stationär PC? Om man inte kan använda just denna, någon som vet en motsvarande variant som kan det?

Behöver man köpa nått tillbehör utöver denna vara för att den skall kunna tas i bruk? Eller är den klar för att direkt stoppa in flera diskar å sedan anslutas?

Även tips på liknande produkter önskar, helst med länk.

Den har inbyggt IDE-interface, vilket betyder att de enheter du sätter i den måste vara av IDE-typ (cd-brännare, hårddiskar etc). Eftersom "vanliga" hårddiskar för stationära datorer är 3,5 tum måste du köpa till distanser för montering av 3,5-tums enheter i 5,25-tums vagga. Dom brukar kosta runt 35:- kr/disk.

Jag antar att jag har svarat på din huvudfråga: Ja, man kan använda den här för hårddiskar, dom kommer att dyka upp som portabla enheter under "Den här datorn" i Windows XP. Om det blir snabbt eller säkert kan jag inte uttala mig om. Dessutom bör du tänka på att hårddiskar alstrar mycket värme; ska du fylla kabinettet med diskar måste ventilationen i det vara bra, annars kommer dom att skära ihop. Du behöver inte gå mycket över 60 grader förrän elektroniken i disken går utanför spec:en, och du får läs/skrivfel.

Det ska gå att använda på en PC ifall du har firewire-ansluning. Att det står "vaggor 5.25"" betyder att den är anpassad för "CD"-storlek, eller de gamla tegelstensdiskar (vet inte om de finns fortfarande). Vanliga diskar är på 3.5". Så antigen köper du två lådor som finns i samma butik som klarar 2x 3.5" eller en sån här och skaffar dig någon form av hållare för diskarna. Jag hade valt 2 lådor med rätt storlek på vaggorna.
Visst det går att skruva in diskar bara på ena sidan så att andra svävar fritt i luften i en sån här vagga, men det är inget att rekomendera.

Hur det sen fungerar, om man behöver drivrutiner och så, har jag ingen aning. Det beror lite på hur det där är konstruerat.

Rickard: Kan man köpa extra fläckt och sätta i?

Zoran: har du en direktlänk till den med plats för 2 diskar? Jag har lite svårt att hitta den...

Jag har redan en extern HD och att det redan sitter extra HD monterat i datorerna, samt jag har ett antal överblivna HD från div datorer. Tänkte försöka utnyttja dom jag redan har. Dumt att köpa fler om jag på detta sätt kan använda de som bara ligger just nu.

Kan man inte använda en gammal burk då? Det borde bli billigare.
Då får du ju även fläktar som kyler.

Jag tror nog också att det är enklast att köpa saker som är anpassade för det du ska ha dom till, dvs. en extern enhet med 1 eller flera diskar i. Det känns som om den produkten du länkade till passar bäst för riktiga 5,25-tums enheter såsom cd-brännare, DVD:er etc.... Att köpa ett kabinett som kostar såpass mycket och sen försöka bygga om det med fläktkylning direkt känns lite som att gå över ån efter vatten. Finns ju ingen garanti att luftcirkulationen blir bra (vilket är betydligt svårare att få till än man tror), dessutom ryker ju garantin på kabinettet all världens väg om du gör hål i det... Lösa hårddisklösningar blir faktiskt inte så mycket dyrare heller.

Japp, har du en gammal burk liggande kan du ju montera in alla diskar som får plats i den och göra den till filserver via nätverket. Det är en baggis med Linux. Samma där dock, det blir väldigt varmt med många diskar...

Ok då skippar jag just den enheten, men Zoran pratade om en variant hos dustin som tar 2 st 3,5. jag letar å letar men hittar inte. NÅn som gör det? Antingen hos dustin eller nån annan leverantör?

Blir inte dom för varma då?

har inga gamla burkar liggande men däremot gamla diskar... just därför jag letar efter nått att montera in dom i. helst nått som tar mer än en då jag annars skulle ha diskar i varenda usb port... ;)

Produkten som du visar funger bra, varför hålla på att knöla med gamla datorer när det endast är extra duiskutrymme som du vill ha?

Men jag rekomenderar dig att letar efter någon låda som har SATA-interface istället för IDE. IDE är på vär ut, i princip så kan man inte köpa moderkort med fler IDE-portar än att man kan montera CD/DVD. Till Hårddisk är det SATA som gäller idag. Skillnad i kostnad brukar vara mindre än parkeringsavgiften i stockholm...

Nome Nescio skrev:
Produkten som du visar funger bra, varför hålla på att knöla med gamla datorer när det endast är extra duiskutrymme som du vill ha?

Men jag rekomenderar dig att letar efter någon låda som har SATA-interface istället för IDE. IDE är på vär ut, i princip så kan man inte köpa moderkort med fler IDE-portar än att man kan montera CD/DVD. Till Hårddisk är det SATA som gäller idag. Skillnad i kostnad brukar vara mindre än parkeringsavgiften i stockholm...

Nu hade han ju flera gamla diskar liggande hemma, som han tänkte använda, troligen IDE. Han bör ju välja kabinett efter det gränssnitt som han diskar har

Fredrik H skrev:
Köp den här så får du den som en nätverksenhet istället, bara att plugga in i hubben och köra.
En klar fördel. då det är mindre risk för filsystemhaveri som kan uppstå om man rycker ur USB-kabeln odyl vid fel tillfälle.

ANNONS
Götaplatsens Foto