Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teknik vid fågelfotografering.

Produkter
(logga in för att koppla)

Bass

Aktiv medlem
Undrar lite .. behöver nog lite tips eftersom att jag inte lyckas komma fram till svaret själv.
För skärpa:

Autofokus.
Vilket bör jag köra med igentligen: Single shot, AI Focus, AI Servo? (350D)

Image Stabilizer.
Läst att en del tycker att man ska köra utan IS när man fotar fåglar.. men varför då?
Tips på Mode1 eller Mode2?

Bass skrev:
Undrar lite .. behöver nog lite tips eftersom att jag inte lyckas komma fram till svaret själv.
För skärpa:

Autofokus.
Vilket bör jag köra med igentligen: Single shot, AI Focus, AI Servo? (350D)

Image Stabilizer.
Läst att en del tycker att man ska köra utan IS när man fotar fåglar.. men varför då?
Tips på Mode1 eller Mode2?

Av dina bilder att döma så verkar du inte ha några problem med att välja singel eller servo läget.

/Nicklas

Hej =)
Njää jag har lyckats få några bra bilder.. men det ligger en MASSOR med bilder som är oskarpa osv från samma sekvens.
Även dom som är bra.. kunde dom blivit skarpare med andra inställningar?
Just det jag försöker luska ut.. hitta och köra på dom optimala förutsättningarna från början.. så har jag bara mig själv sen att skylla på när bilderna blir oskarpa osv.
mvh Bassel ;)

Mode 2 är för panorering och låser således IS-stabiliseringen i ena ledden. Så beroende på vilken typ av bild man önskar ta, så får man välja IS. Har du en stillasittande eller ryttlande fågel kan du köra One-shot, den är alltid den säkraste. Är fåglen i flykt är AI Servo att föredra (följande). AI Fokus är bara ett läge där kameran själv får välja mellan One-shot och AI-fokus, oftast med varierande framgång ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto