Annons

Tele objektiv över 200 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

sosjo

Aktiv medlem
Hej
Är i valet och kvalet mellat Tamron SP 200-500 5,0-6,3 alt Sigma 300/4 + 1,4x.
Har någon några erfarenheter av dessa objektiv ?
Hade nästan beslutat mig för Tamron men så råkade jag titta in på ekvallphoto och där dök Sigma 300 upp. Då gäller väl beg.marknaden. Den tillverkas visst inte längre? Tänkta användningsområden är sport utomhus samt lite naturplåtande. Jag har sett senaste Foto med testet av Tamron 200-500. Budget hindrar tyvärr inköp av EF 400/4 DO. Fn. kör jag med 300D men planen är att en 20D skall ner i fotoväskan under året.

sosjo skrev:
Är i valet och kvalet mellat Tamron SP 200-500 5,0-6,3 alt Sigma 300/4 + 1,4x.
Någon annan (som testat) kan säkert berätta hur illa det blir men om jag har fattat saken rätt så funkar AF rätt dåligt vid mindre än f/5.6. Kan vara värt att ta i beaktande.

Sigmas 300/4 APO (nya versionen) är bra, riktigt bra. Fråga Gunte Hansson, som använder det till sin Minolta. Annars är, precis som Inge säger, EX 100-300/4 ett väl så bra, samt flexiblare objektiv. Faktiskt ett av de skarpaste zoomarna jag stött på. Går ju utmärkt att köra detta med en 1.4x konverter.

Tamrons 200-500 Di fick ju ett positivt bemötande och mtf-kurvorna visar på ganska bra optiska egenskaper. Angående AF'en med f6.3 så har jag för mig att objektivet "lurar" kameran och bara rapporterar in f5.6, men ljusmätningen blir ju rätt ändå.

Jeppe skrev:
Sigmas 300/4 APO (nya versionen) är bra, riktigt bra. Fråga Gunte Hansson, som använder det till sin Minolta. Annars är, precis som Inge säger, EX 100-300/4 ett väl så bra, samt flexiblare objektiv. Faktiskt ett av de skarpaste zoomarna jag stött på. Går ju utmärkt att köra detta med en 1.4x konverter.

Tamrons 200-500 Di fick ju ett positivt bemötande och mtf-kurvorna visar på ganska bra optiska egenskaper. Angående AF'en med f6.3 så har jag för mig att objektivet "lurar" kameran och bara rapporterar in f5.6, men ljusmätningen blir ju rätt ändå.

Jag kör Sigma 100-300/4 med 1,4x konverter och kan instämma i Jespers toner, riktigt bra och prisvärt!

// Jocke

Fler val

Tackar för informationen.
Om jag förstår er rätt så kommer nu valet att stå mellan Sigma zoomen och Tamronen. Det känns som att Sigma'n ligger bra till. Med 1,4x och "crop" faktorn får man ett utsnitt motsv. 670 mm och utan 1,4x 420 mm bl.4. Det blir väl dags att byta till tråden om inköpsplaner för året och anmäla ett objektivköp där.

/ Sören

Re: Fler val

sosjo skrev:
Tackar för informationen.
Om jag förstår er rätt så kommer nu valet att stå mellan Sigma zoomen och Tamronen. Det känns som att Sigma'n ligger bra till. Med 1,4x och "crop" faktorn får man ett utsnitt motsv. 670 mm och utan 1,4x 420 mm bl.4. Det blir väl dags att byta till tråden om inköpsplaner för året och anmäla ett objektivköp där.

/ Sören

Ser ut som du gjort bra val hittills i din lista! Du gör inget dåligt val med Sigma 100-300/4 iaf :)

// Jocke

Avvikelse från ämnet.

Det man inte får in via "glasbitarna" kommer inte att hamna på ccd'n/cmos'en/filmen. Jag brukar försöka prioritera objektiven. Det som är är lite synd är att min anaoga T90 tyvärr aldeles för sällan får komma ut och lufta sig. Det är ett alldeles utmärkt hus med ett anatal hyfsade objektiv. Men har man vant sig vid det digitala arbetstempot och snabba resultatet blir man bortskämd.
/ Sören

ANNONS
Götaplatsens Foto