Annons

Tele-primes från tredjepart?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tims

Aktiv medlem
Det verkar finnas dåligt med Tele-primes med EF mount när jag botaniserar runt, är inte det en marknad för vanlig konsument?

Canon har sina 400mm f/2.8 och 600mm f/4 men var finns Tamron, Sigma m.fl med motsvarande? Hittade en Sigma 500 f/4 men den verkade ha några år på nacken. Är marknaden så snäv att man nästan är förpassad till Canon original? Vore kul med lite konkurrens på dessa primes också :) Eller letar jag dåligt bara? bländare 5.6 och mindre är ointressant för egen del.

Alternativt någon 200-600mm zoom f/2.8 f/4 över hela spannet
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Sigmas 500/4 är det enda moderna alternativet. I den här klassen vill många köpa ”original”. I den här klassen är ”några år på nacken” ofta lika med senaste generationen. Objektiv kan vara 20 år gamla och fortfarande säljas ...

Sigmas 500/4 är dock väldigt bra och precis lika skarpt som Canons motsvarighet.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Skulle gissa att narknaden är liten och utvecklingskostnaderna höga. Telezoomar hålker ofta tillräckligt hög klass för de flesta användare.
 

Tims

Aktiv medlem
Skulle gissa att narknaden är liten och utvecklingskostnaderna höga. Telezoomar hålker ofta tillräckligt hög klass för de flesta användare.
Ja, telezoom funkar, jag har en som jag tycker presterar bra.
Dock hittar jag ingen zoom i range ~400-600-800 med fast bländare f/2.8/f/4 eller ens f/5.6. Det finns någon Sigma 150-600, den vore kalas om det vore f/2.8 eller f/4 över hela spannet.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ja, telezoom funkar, jag har en som jag tycker presterar bra.
Dock hittar jag ingen zoom i range ~400-600-800 med fast bländare f/2.8/f/4 eller ens f/5.6. Det finns någon Sigma 150-600, den vore kalas om det vore f/2.8 eller f/4 över hela spannet.
Det finns ju en Sigma 300-800/5,6. En riktigt stor och tung historia, men som jag vet att flera sportfotografer gillar. Brukar finnas begagnad för runt 20 papp.

Sigmas 200-500/2,8 är ännu tyngre (15,7 kg). Har testat den. Zoomen är motoriserad och jättelångsam.

Själv kör jag med Canon EF 200-400/4L med innbyggd 1,4x telekonverter. Den är super på många sätt, men relativt stor och tung. Och dyr.

Hur man än vrider och vänder på det kostar det med ljusstyrka, såväl i kronor som kilo.
 

ArneB

Aktiv medlem
Det borde finnas en hygglig marknad för tele som är aningen ljussvagare och därmed lättare och mindre. Ett 500/5,6 eller 600/5,6 skulle vara mycket intressant.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det borde finnas en hygglig marknad för tele som är aningen ljussvagare och därmed lättare och mindre. Ett 500/5,6 eller 600/5,6 skulle vara mycket intressant.
Jo man kan tycka det, hade uppe det i en tråd för några år sedan där Martin på FS kommenterade att det inte fanns de pengarna i ett fast tele som i zoomarna för tredjepart, ändå en begränsad marknad. Fast jag håller med dig, tror Martin menade att vi nördar på ett forum inte utgör så stort underlag :)
 

ulfsve

Medlem
Det borde finnas en hygglig marknad för tele som är aningen ljussvagare och därmed lättare och mindre. Ett 500/5,6 eller 600/5,6 skulle vara mycket intressant.
Jag kör Sigmas 500 4.5, tycker de lyckades bra med kombon tillräckligt ljusstark och hyffsat portabel. Tillverkas tyvärr inte längre. Men att handhålla kräver bra ljus och några muskelgrupper jag borde ägna tid åt.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det borde finnas en hygglig marknad för tele som är aningen ljussvagare och därmed lättare och mindre. Ett 500/5,6 eller 600/5,6 skulle vara mycket intressant.
Nikon tyckte i alla fall den var tillräcklig med tanke på 500/5,6 PF, men en del av poängen där är ju att de använt sin PF-teknik för att göra det mindre och lättare än vad ett traditionellt byggt objektiv hade blivit.
 

velocio

Aktiv medlem
Sigmas 150-600/5-6.3 är hyfsat skarpt även vid 600 mm och bara marginellt ljussvagare än 5.6, som jämförelse.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
För min del vore det utmärkt om tredjepartstillverkare fann ett sätt att använda sig av DO/PF tekniken och göra relativt kompakta 500/5,6 eller 600/5,6 med bildstabilisering för en vettig peng. Jag skulle även uppskatta en skarp tredjeparts 200-400/4 gärna med DO/PF teknik för att göra den lättare än dagens tunga (och dyra) originalobjektiv i detta ungefärliga brännviddsspann.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
En 200-600/2,8 hade väl vägt minst lika mycket som Sigmas 200-500/2,8, dvs 15-16 kg...

Det allra märkligaste vad gäller objektiv som inte tillverkats tycker jag ändå är Canon 400/5,6 med IS. Det skulle sälja som smör, eller kanske en Canon 500/5,6 IS med DO-teknik för RF-mount.

Den senare kommer säkerligen, men 400/5,6 med IS vill man kanske inte släppa då den dyra 100-400 II säljer så bra.

Det är nog mycket balansgång mellan att täppa till de luckor man har mot konkurrenternas populära objektiv men samtidigt inte göra några av sina egna bra säljande gluggar överflödiga.
 

PMD

Aktiv medlem
Det allra märkligaste vad gäller objektiv som inte tillverkats tycker jag ändå är Canon 400/5,6 med IS. Det skulle sälja som smör, eller kanske en Canon 500/5,6 IS med DO-teknik för RF-mount.
Jag tror inte att en EF 400/5.6 med IS skulle sälja som smör. Den skulle bli bra mycket dyrare än den nuvarande modellen utan IS så EF 100-400 skulle förmodligen locka nästan lika många som nu.

Det finns en EF 400/4 IS med DO-teknik för den som vill ha en liten, lätt och hyfsat ljusstark 400:a.
Den senare kommer säkerligen, men 400/5,6 med IS vill man kanske inte släppa då den dyra 100-400 II säljer så bra.
EF 100-400 II är så pass bra att man inte vinner så mycket i bildkvalitet på att istället använda EF 400. Zoomen är dessutom flexiblare (förstås).
Nackdelen är lite högre vikt (1570g mot 1250g), men zoomen är faktiskt kortare i transportläge.
Det är nog mycket balansgång mellan att täppa till de luckor man har mot konkurrenternas populära objektiv men samtidigt inte göra några av sina egna bra säljande gluggar överflödiga.
Ja, ett nykonstruerat objektiv måste vara lönsamt inom en inte alltför avlägsen framtid. Några nykonstruktioner för EF har Canon dessutom sagt att de inte ska göra, så spegelreflexägarna får nöja sig med vad som finns eller hoppas på att någon tredjepartstillverkare hittar på något nytt som faller i smaken.

Själv tycker jag nog att det existerande objektivutbudet för EF-fattning (från Canon och andra) är tämligen komplett. Jag saknar inget speciellt, förutom att jag förstås vill att allting ska vara billigare. :)
 

velocio

Aktiv medlem
Om man kan tillverka ett 150-600/5-6.3 och sälja för under 10 000 kr borde man kunna göra ett ännu skarpare t ex 400-600/6.3 för ungefär samma pengar, eller ett 600/5.6.
 

PMD

Aktiv medlem
Antagligen, men det som avgör om man sätter igång produktion eller inte är om objektivet bedöms kunna sälja hyfsat bra och inte vad det kostar att tillverka det.
 
ANNONS