Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

teleconverter

Produkter
(logga in för att koppla)

taxichaffis

Aktiv medlem
funderar på en tc14e till min nikon d7200 med nikon 300/4d utan vr samt nikon 105/2,8 macro. kan det vara en bra kombination
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
hade du bott närmre kunde du fått prova min....
Du kommer att förlora en del skärpa och det är synligt i bilderna.
Jag använder min med 70-200 VRII och det syns. Troligtvis syns det mindre med den moderna 300/4. Om du har en äldre variant av 300/4 så lider de av CA och då hade jag varit mer tveksam.
Förutom det så skall det fungera.

Åk till en butik o testa utomhus. Sen vet du.
 

Ventures

Aktiv medlem
Kolla också upp om TC:n är kompatibel med objektiven. Den senaste versionen åtminstone ska bara passa vissa nya AF-S enligt vissa steniga källor (t.ex. Rockwell) :).

1,4x är inte så mycket förlängning. Enligt tester jag sett har den heller inte någon större negativ påverkan på skärpan (med vissa objektiv), förutom ett bländarsteg mörkare.

Jag har inte hunnit testa mitt 1,4x så mycket ännu men jag fick åtminstone inte till någon riktigt bra skärpa på månen med 70-200 II. Förändringen från 200 till 280 mm är ganska liten. Kanske märks det mer med en Dx-sensor?
 

Saxtorp

Aktiv medlem
jag har använt den kombon för några år sedan , 300'an som har AFs, och 1,4x II konvertern, det funkar helt okej.. men det beror lite på hur kräsen man är.. på ditt hus motsvara det lite över 600mm ..
 

Thomas Hedrén

Aktiv medlem
funderar på en tc14e till min nikon d7200 med nikon 300/4d utan vr samt nikon 105/2,8 macro. kan det vara en bra kombination
Jag har både Nikon AF-S 300/4 ED och Nikons 1,4 konverter (TC 14EII). Mycket bra kombo. Blända ned ett steg så har du utmärkt skärpa och kontrast. Obs att senaste 1,4-konverten enligt Nikon inte är kompatibel med nämnda optik! Har även Nikon AF-S 300/2,8 VR - men den är inte nämnbart bättre med 1,4 konvertern. Däremot har den ju VR + ett bländarsteg och funkar även med 1,7 och 2,0 konvertrarna.
 
ANNONS