Annons

Teleförlängare till ett Nikkor 300 f4 E PF - vad rekommenderas /vad ska absolut undvikas ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Polar300

Aktiv medlem
Som rubriken säger: Vad rekommenderas /vad ska absolut undvikas ?

Jag har (äntligen!) fått tag i det Nikkor 300 f4 E PF som jag länge önskat.
Julen kom tidigt i år... :)

Men, vilken teleförlängare fungerar bäst till 300PF - och är det någon/några
modeller eller generationer som absolut och utan tvekan ska undvikas?
Jag hoppas att någon / några av er som har använt 300PF under åren som gått
har hunnit bilda er en uppfattning, som ni är villiga att dela med er av.
/Odd

PS
Kamerahus: Nikon Df och D810 - om det har någon betydelse...
 

Pickadollen

Aktiv medlem
Grattis! Det är verkligen ett fantastiskt objektiv. Nikon TC-14E III är det enda rimliga alternativet skulle jag säga. För att inte förlora alla de fördelar som man får med objektivet i form av låg vikt, storlek och ljusstyrka. Jag har testat både med och utan men sålde min converter efter några månader eftersom jag aldrig använde den. Tycker inte att den extra brännvidden var värd förlusten av AF-hastighet, skärpa (även om den kanske är överkomlig) och storlek/tyngd. Tycker att det ofta blir bättre att beskära i efterhand i alla fall. Utöver skärpeförlusten som själva convertern medför är det värt att ha i åtanke att det kommer kräva ett steg längre slutartid eller ett steg högre ISO för att kompensera för bländarförlusten vilket också innebär sämre skärpa i slutändan.

Värt att tillägga är kanske att jag oftast fotar på rätt nära håll och då kan för mycket brännvidd också vara en nackdel och försvåra komposition när motivet rör på sig snabbt fram och tillbaka. Du kommer, oavsett converter, inte få till några närbilder på större avstånd. Man kommer bara Så långt med brännvidd. Oftast handlar det om att vänta in motivet eller ha tur i alla fall :)

Sen innebar det också att min D500+300mm PF inte fick plats i min nätta lilla axelväska vilket också gjorde att jag inte kunde ha convertern på hela tiden vilket gjorde det hela lite med omständligt.

Med detta sagt finns det absolut tillfällen en converter kan komma till användning och det är en klassisk kombo! Finns många bra recensioner på Youtube om just den kombon.

Lycka till!
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
PS 300 + 1,4 mk III är en fin kombination när det ska gå undan. Synd att bildstabben på objektivet är undermålig jämfört med dagens standard. Bildstabben har väldigt stora problem i läge 1 (bildstab både vertikalt och horisontalt) eftersom fokuspunkten på motivet flyttar sig likt siktet på en stegrande k-pist när man kör i serieläge. Jämför gärna med hur samma inställningar fungerar med en canon- eller olympuskamera där punkten ligger kvar på t.ex. ögat vid serietagning. Trots detta så är nämnda kombo mitt förstaval tillsammans med D500 för snabba händelser i djurvärlden. Vet inte om problemet gäller bara D500 eller fler Nikonhus tillsammans med kombon?
 

holmbo

Aktiv medlem
Jag har några skådarkompisar som kör 300/4pf med 1.4x mk III och är väldigt nöjda. Lite sämre skärpa och AF, men oftast spelar det liten roll.

PS 300 + 1,4 mk III är en fin kombination när det ska gå undan. Synd att bildstabben på objektivet är undermålig jämfört med dagens standard. Bildstabben har väldigt stora problem i läge 1 (bildstab både vertikalt och horisontalt) eftersom fokuspunkten på motivet flyttar sig likt siktet på en stegrande k-pist när man kör i serieläge. Jämför gärna med hur samma inställningar fungerar med en canon- eller olympuskamera där punkten ligger kvar på t.ex. ögat vid serietagning. Trots detta så är nämnda kombo mitt förstaval tillsammans med D500 för snabba händelser i djurvärlden. Vet inte om problemet gäller bara D500 eller fler Nikonhus tillsammans med kombon?
Problemet med fokuspunkten som hoppar gäller tydligen alla Nikontelen i läge Normal dessvärre. Jag kör 300/2.8, 500/5.6 och 600/4, alla av senaste modell. Det är bättre i sport-läget men inte så bra som man skulle vilja. Lite konstigt att dom inte löst problemet än.

//Lars
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kan tilläggas att det är lämpligt att ta ett steg till med bländaren för att kompensera något för skärpeförlusten, så ligger man på f/4 innan och hamnar på 5,6 när man sätter på TC så ändrar jag till 6,3, dvs jag förlora mer ljus än vad TC direkt gör
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Det är nog den bistra verkligheten, men på spegellöst (i mitt fall Olympus) kör jag faktiskt ofta på fullöppning men nästan aldrig på nikonkombon. Detta bara pga av att jag får för få keepers om jag kör på fullöppning + konverter med 300PF. Vet inte om det är pga att AF blir mer känslig för felfokus eller om det beror på de hoppande AF-punkterna hos nikons DSLR. På min Olympus (som är sämre när det går undan) ser jag ingen skillnad (lika många keepers) på fullöppning och nedbländat 1/3-2/3 steg (med TC och med avseende på skärpan på subjektet - Skärpedjupet ändras förstås). Inte för inte som man börjat snegla på Canons R5 nu när ens ekonomi börjar rätta till sig.
 

Polar300

Aktiv medlem
Stort tack för svar allihop.
Det får alltså bli en AF-S TC-14E iii ... Men begagnad naturligtvis!

Undrar hur lång väntan blir den här gången - PF:en tog ett knappt år på sig för att dyka upp efter köpbeslutet. Dvs på en nivå för bruk, slitage och pris som jag betraktade som intressant och köpbar...

Så här långt har i princip allt* dykt upp som begagnat - till priser på ända ner till bara 3,43%** av nypriset. Summasnittet ligger på ungefär 43% av nypris - så för att inte sabba det snittet blir det kanske ett max budtak på sådär 2300 kronor nu... :unsure:

*Det enda (förutom filter etc småsaker) som köpts till fullpris är min GPS-enhet (en Solmeta GMAX-GD GPS-positioning EXIF Geotagger) som är köpt från Amazon i USA.
** Batteripack SD-9 - till SB 910-blixten. Och
kolfiber-Manfrotto MT055CXPRO4:an hamnade på 25,15% när den var färdigreparerad!

Tack för svaren allihop. Det får bli en Nikon AF-S Teleconverter TC-14E iii - för de där gångerna när 300mm inte riktigt räcker till när djuren vandrar omkring nere på dalgångsängen nedanför sommartorpets altan. 420mm och tripod blir nog perfekt... :)
/Odd
 
Senast ändrad:

Tonyeagle

Aktiv medlem
Stort tack för svar allihop.
Det får alltså bli en AF-S TC-14E iii ... Men begagnad naturligtvis!

Undrar hur lång väntan blir den här gången - PF:en tog ett knappt år på sig för att dyka upp efter köpbeslutet. Dvs på en nivå för bruk, slitage och pris som jag betraktade som intressant och köpbar...

Så här långt har i princip allt* dykt upp som begagnat - till priser på ända ner till bara 3,43%** av nypriset. Summasnittet ligger på ungefär 43% av nypris - så för att inte sabba det snittet blir det kanske ett max budtak på sådär 2300 kronor nu... :unsure:

*Det enda (förutom filter etc småsaker) som köpts till fullpris är min GPS-enhet (en Solmeta GMAX-GD GPS-positioning EXIF Geotagger) som är köpt från Amazon i USA.
** Batteripack SD-9 - till SB 910-blixten. Och
kolfiber-Manfrotto MT055CXPRO4:an hamnade på 25,15% när den var färdigreparerad!

Tack för svaren allihop. Det får bli en Nikon AF-S Teleconverter TC-14E iii - för de där gångerna när 300mm inte riktigt räcker till när djuren vandrar omkring nere på dalgångsängen nedanför sommartorpets altan. 420mm och tripod blir nog perfekt... :)
/Odd
Det blir du säkert nöjd med! Fantastisk skön lättviktskombo som ger bra resultat!
 

Hängbjörk

Aktiv medlem
Hej Odd, och grattis till ditt nya objektiv. Håller med de andra om TC på denna 300mm PF. Har provat med alla tre och tyckte att 1,4 fungerade nästan som utan. Med 1,7 blev det lite svårare att hitta fokus och med 2,0 hände det ofta att objektivet "åkte fram och tillbaka" i jakten på att sätta fokus. Detta var på fri hand måste tilläggas och ganska slarvigt testat och bara när det gäller det praktiska, inte skärpa och sådant. På stativ blir det säkert en helt annan sak.
Fride
...som var den som sålde
 

torbjörnpson

Ny medlem
Hej alla!
Vill göra ett inlägg här.
Har kört kombon 300/4 pf+1,4 iii och D850, den tappar inget i AF-hastighet, tvärtom, den blir faktiskt snabbare än utan tc. Det finns en video med Steve Perry som har testat detta och det stämmer, tyvärr hittar jag inte videon just nu. Men jag har för mig att kombon låste fokus på 0,16 s och det är halva tiden mot utan tc 1,4 iii. Använder man limited fokusdistans ochså på detta så blir det blixtsnabbt.
Har kört detta på flyguppvisningar när planen kommer i mach 0,9 , alltså strax under ljudbangen , på ca 100 meters avstånd, inga som helst problem att sätta fokus/ Tobbe
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Låter konstigt. På min D500 går det definitivt långsammare med tc 1,4 III. Har kollat Perrys videos med 300 PF och det enda jag kunde hitta var att det gick snabbare med tc 1,4 än om man använde 200-500/5,6 utan konverter. Det kanske är specifikt för D850? Dessa videor har jag inte kollat ännu.
 

yalazy

Aktiv medlem
Jag brydde mig inte om att uppgradera TC när jag skaffade ett 300PF. Jag använder alltså förra generationen, TC 1.4 II. Autofokus blir märkbart, men inte olidligt långsam med TC jfrt med utan. Skillnaden i skärpa med eller utan TC 1.4 II är försumbar.
Så om trådstartaren inte redan köpt och vill komma billigt undan, så kanske det går att fynda den äldre varianten på begagnatmarknaden.
 
ANNONS