Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Telekonverter 2x till KM D5D

Produkter
(logga in för att koppla)
För att kunna ge ett vettigt svar sâ mâste du berätta vilken optik du tänker använda konvertern till.

bandola83 skrev:
Jag har:

Sigma 105mm Makro.
kit 18-70mm.
kit 75-300mm.

Av de gluggarna skulle jag bara kunna tänka mig att sätta en 2x konvertere på Sigmat, och då skulle jag välja en av sigmas konverter för enkelhetens skull
Att använda 75-300/4,5-5.6 ger att du får en effektiv bländare på 11 med en 2x konverter, samt att du bör blända ned ett steg för att få hygglig skärpa.
Det är inte många dagar/motiv som går att använda med så pass liten bländareöppning.

Jaha.

Om jag vill sätta en 2xkonverter på ett tele så behöver jag t.ex.: 100-300 mm f/2.8 (eller mindre bländarvärde)?

Jag har ju f/4.5-5.6 på mitt kitt-tele.

Det beror helt och hållet på vad du vill uppnå.
En 1,4x konverter stjäl ett steg, en 2x konverter stjäl 2 steg. Jag skulle nog undvika kombinationer som får bländare 8 eller mer.

Så om du vill ha en 300 med 2x konverter så bör det vara bländare 4 men hällst bländare 2.8.

Din 70-300 har bländare 5.6 i 300mm läget så räkna med bländare 5,6 hela tiden. Det är nog få som använder en telekonverter utan att gå till ändläget.

Tillägg:

Kombinationer som ger bländare 5,6 fungerar i de vanligaste fallen. Bländare 8 är absoluta gränsen, men räkna inte med AF och skärpan med 2x konverterar brukar bli sämre.

Hej,
jag har en Sakkar 2x, visst fungerar det med ett 100-300 4-5.6 om det är riktigt ljust ute men då utan AF. Däremot fungerar det inte med mitt macroobjektiv, om det har att göra med att det är ett macro eller inte vet jag inte.

Kan vara lite kul ibland, men jag skulle alldrig lägga ner så mycket på ett nytt, du kan säkert köpa att på ebay för 3-500 om du vill testa.

Bilagor

• pict2926-1.jpg
    pict2926-1.jpg
    34.2 KB · Visningar: 85
ANNONS
Götaplatsens Foto