Annons

Telekonverter med super steady shot

Produkter
(logga in för att koppla)

Znutt

Aktiv medlem
Hej
Provade en telekonverter från Kenko (1.5x) på min a100 med en sigma 105/2,8. När jag sedan kollade på bilden i windows stog det fortfasande 105mm
Om jag fattat rätt så används bränvidden i super steady shot?? Då borde ju brännvidden varit 157.5 mm ?? Eller funkar super steady shot ändå?? eller bara med vissa telekonvertrar (denna hade 8 kontakter i sig)
//Rikard
 

Anddje

Aktiv medlem
Kameran själv räknar inte fram brännvidden, den får informationen från ett chip i objektivet, och eftersom en konverter kan inte räkna om det så tror kameran att det fortfarande är 105mm.
 

Anddje

Aktiv medlem
gedjan skrev:
På en Canon kamera räknar kameran om till rätt brännvidd med extendern.
Om konvertern är original Canon eller möjligen en 3:e part som stödjer det. Släng på en gammal Kenko så kommer den inte räkna om.
 

vaktis100

Aktiv medlem
FILM) (Anddje skrev:
Om konvertern är original Canon eller möjligen en 3:e part som stödjer det. Släng på en gammal Kenko så kommer den inte räkna om.
Jag har en Tamron med 5 kontakter från sent 80-tal och den dubblar brännvidden och bländare när den är på huset så där tror jag att du har fel Anders för hans 8 pinnars e nog mycket nyare än min (säkerligen med stöd för ultraljudsmotor åxå)!!
 

Anddje

Aktiv medlem
vaktis100 skrev:
Jag har en Tamron med 5 kontakter från sent 80-tal och den dubblar brännvidden och bländare när den är på huset så där tror jag att du har fel Anders för hans 8 pinnars e nog mycket nyare än min (säkerligen med stöd för ultraljudsmotor åxå)!!
Då är den säkert så passa avancerad att den klarar det. Det säger ju sig självt att man måste ha en lite finare konverter med ett chip i om den ska kunna tala om något för huset.

Alla med 8 pins har stöd för ADI och SSM, eftersom dom bara vidarebefordrar.
 

Znutt

Aktiv medlem
Hej
Mätte upp min Kenko med en multimeter, verkar som om kontakterna bara går rätt genom. Inget motstånd i någon av dem.
Någon som vet vilka som har chip! Vad är finessen med chip på en gammal från 80-talet ??

Provade även med och utan steady shot (1/3")
Resutate blev
Utan Steady shot och telekonv 4 dåliga 1 bra
Med staedy shot och telekonv 1-2 dålig 3-4 bra
med steady shot 5 bra 0 dåliga

//Rikard
 
ANNONS