Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

telezoom eller fast kanske...

Produkter
(logga in för att koppla)

Dannegr

Aktiv medlem
Hej
Har ett nytt Sigma 70-200 2,8 som jag inte är riktigt nöjd med . Tycker det blir skarp och fint på fasta objekt ,men så fort man tar på rörliga saker så är inte skärpan på topp trots korta slutartider. Kanske kan få till det lite då o då men alltför sällan! Har varit inne på kalibrering men ingen skillnad!
Även brännvidden kunde varit liite längre ... Ligger ofta på full brännvid med sigmat.

Sneglar nu på ett Nikon 300 /4 !
Kan det va nått tro?
Eller vad finns för alt. Har testa 28-300 men ...njaa inte riktigt bra .
Har en d7000

Hur långa tider handlar det om när du fotar rörliga motiv och vad är det för motiv? Tänk på att med ett 300/4 krävs det 50 % kortare tider samtidigt som ljusstyrkan är hälften så hög.

Får du skarpa Bilder på stillastående motiv i samma ljus?

28-300 eller någon annan ljussvag zoom tror jag definitivt inte på. Däremot skulle kanske ett Nikon 70-200 VR kunna vara något, ett begagnat VR I är inte många kronor dyrare än ett AF-S 300/4. Det går att använda med en 1,4X telekonverter på, det blir ett 280/4.

Visst kan det vara trevligt med längre brännvidd, men det är synd att skriva av ditt nuvarande objektiv utan att ha tagit reda på vad som är felet.

Antingen är det ju något tekniskt fel på objektivet, och då vill du väl få det åtgärdat, eller så är det handhavandefel, och då kommer du ha samma problem med ett nytt objektiv.

Kan du lägga upp någon exempelbild på när du tycker att det blir dåligt, med bildinfp?

Slutertiderrna ligger inte under 1/1000 så där är det inga problem!
Jag ska på ett större event i helgen så då får Sigman bekänna färg.
Det är väl så att det är Nikons egna 70 200 som är enda alternativet isf.

De gånger jag varit ute nu så har det dock varit mycket stark sol (tro det eller ej), som gjort det hela lite knepigare kanske.

Testade nyss hemma trädgårn i regn(?) och då sitter skärpan där ...!
Hmmm.....

Får återkomma efter helgens prövning tror jag!

Blir det skarpt på stilla motiv så handlar det sannolikt antingen om att AF på Sigmat är lite för långsamt vid de rörliga föremål du fotat eller teknik. Testa att fotografera bilar som kör längs en väg. Detta är en lätt predikterbar situation för AF. Då kan du även se om det reagerar för långsamt - AF bakom satt punkt. Teknik handlar ofta om att man ger kameran för lite beräkningstid att kalkylera fotoavstånd. Här är AF-ON guld då man kan fokusera länge innan man trycker av.

ANNONS
Götaplatsens Foto