Annons

Telezoom till Nikon D60

Produkter
(logga in för att koppla)

EnHanna

Aktiv medlem
Nu har jag kommit till den fasen, och lite till, när jag känner att mitt 18-55 objektiv inte räcker till längre. Jag saknar framförallt bättre zoom, och även ljusstyrka.
Har fått tips om Sigma 70-200 f/2,8 Makro. Tamron har ett likadant, men utan HSM(?), för 500 lappen billigare. Är något av dessa objektiv värt att satsa på? Eller om ni har något annat tips på ett bra telezoom med bra bländare, och inbyggd motor så att AF fungerar till D60:n.
En annan sak ang. de två objektiv jag kollat på är att ingen av dem har VR, men båda väger över 1 kg... riskerar det att bli ostadigt om man inte känner för att bära med sig ett stativ överallt?
Tack på förhand!

Båda ska vara bra och båda funkar på D60.
Sigmat ska ha ngt snabbare AF, medans Tamronet ska vara ngt skarpare.
Vikten brukar vara positiv för stabiliteten, om man inte håller på att fota på frihand unden en väldigt lång period.

Själv har jag länge spanat på Sigmat, men plånboken tillåter inte.

Det är väldigt lockande att köpa Telezoom men även här så hindrar budgeten mig.. Bäst skulle ju vara att få med VR i exempelvis Nikon 70-200 men det ligger i en helt annan prisklass tyvärr. Tror dock att både Sigmat och Tamron fungerar bra!

Jag har en D60 med ett tamron 70-200/2,8 och det fungerar super. Skarpt och väldigt fina färger. Lite slö af men oftast funkar det bra, tar tid om man råkar vara helt fel ute så den måsta fokusera hela vägen från närmaste till oändligt eller så. Rekomenderas.

Har några bilder i mitt album.

Jag har ett Sigma 70-200 till min D80, och jag är inget annat än nöjd. Skarpa och färgstarka bilder! AF är lite långsam ibland men ingen som stör allt för mycket. Jag har burit med mig kamera+objektiv tre dagar i rad, och så länge man avlastar i en väska ibland tycker jag inte det är allt för tungt. Jag tycker inte heller att det blir så ostabilt under fotografering, men det beror lite på hur länge man tex. försöker hålla fokus.

Så Sigmat kan jag verkligen rekommendera :)

Tjohopp, har haft Tamrons, riktigt skarpt och trevligt.

Sigmas har jag inte haft men de som har eller har haft verkar slåss för det precis som de som har Tamrons.

Jag hade klarat mig med mitt Tamrons, visst den jagar focus ibland och låter lite men skarp kan ingen ta bort. Största skillnaderna märker man om man uppgraderar till ex: nikons egna 70-200/2.8 VR, Först då märkte jag hur "mycket" Tamrons "lät", "seg" men det är ju just i gämnförelse med Rollsen i den ligan.

Tror både Sigmas och Tamrons faller dig i smaken.

ANNONS
Götaplatsens Foto