Annons

Telezoom, vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Heybusdriver

Aktiv medlem
Jag är en amatörfotograf med en canon eos 400d men nu har jag vart trött på tok för länge på objektivet man får med (18-55mm) och är nu sugen på att köpa ett telezoom. Fotar mycket djur t.ex. hästar och väldigt mycket sport så om någon där ute vet ett telezoom som den kan rekommendera (ska ju helst inte vara det dyraste på marknaden) som skulle kunna passa skulle jag bli jätte glad. Några förslag?

Jag är en amatörfotograf med en canon eos 400d men nu har jag vart trött på tok för länge på objektivet man får med (18-55mm) och är nu sugen på att köpa ett telezoom. Fotar mycket djur t.ex. hästar och väldigt mycket sport så om någon där ute vet ett telezoom som den kan rekommendera (ska ju helst inte vara det dyraste på marknaden) som skulle kunna passa skulle jag bli jätte glad. Några förslag?

för en fotograf som du så är det nog bara en sak att rekommendera, Canon 55-250 IS, liten, bra och har bildstabilisering som är kalas, 2600 på kungsholmsfoto, bättre än så blir det inte.

Vill du parkera 18-55 objektivet kanske 18-200mm EF-S med IS kan vara nåt. Det är ett helt OK objektiv. Duger till bra som allmänobjektiv t ex som semesterobjektiv för att spara packning.
Dock upplever jag skärpan och rakteckningen nåt steg sämre än ett annat tänkbart objektiv, EF 70-300 IS USM. Tittar man enbart på telesidan är det senare definitivt nåt att begrunda.

Prislappen på dessa ligger runt 6000:-.

Kör man på frihand så är nog IS att rekommendera, speciellt som zoomar generellt ligger nåt eller några steg "sämre" på bländarskalan.

Plåtar man med stativ så kan man spara in IS.

Bara för sakens skull så måste ju även 70-200 f/4 L USM rekomenders - billigt och snabb af, skarpt och med fina färger. Tål dessutom en 1.4x TC utan att gråta även på APS-C.

Tamron/Sigma

Varför inte leta ett beg Tamron eller Sigma 70-200 2.8. 2 annonser finns kvar på annonsidan för ca 5500:- bode Sigma och Tamron.

John

ANNONS
Götaplatsens Foto