Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Temperatur i framkallningsskålar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Jag håller som bäst på och projekterar för mörkrum hemma (har i princip allt, det är bara flytta in i det tilltänkta rummet).

Något som jag har funderat över är hur man håller temperaturen i framkallningsskålarna (s/v)? Spelar det ingen roll så länge vätskorna får ligga ute i rumstemperatur för att stabilisera sig?

En doppvärmare per skål låter tokdyrt...
 

Stegge

Aktiv medlem
Om du inte har för kallt i det tilltänkta rummet så finns ingen anledning att köpa doppvärmare.

Oftast så har man runt 20-22 grader hemma och det är helt ok.
Se bara till att ta tempen på fixet så att det inte skiljer för mycket med sköljen.



Med detta sätt så räcker det med en doppvärmare till drinken :p
 

Linmajon

Aktiv medlem
Doppvärmare..?? :D Jag har aldrig kört eller hört talas om någon som inte kör med vanlig rumstemp. på vätskor för sv/v. Du har nog missuppfattat något...
 

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
Jag har aldrig använt doppvärmare i framkallningsbaden varken vid kopieringsarbete med svartvit eller färg.

Rumstemperaturen gör så att vätskorna hamnar vid 20-22 grader.

Däremot vid framkallning av negativ färgfilm använder jag doppvärmare för att värma upp framkallare och blekfix till 38 grader.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Måste väcka denna antika tråd till liv igen då jag måste få tag i en doppvärmare. Jag ska börja framkalla färgfilm hemma och nöjer mig inte med att det blir nåt, utan vill ha perfekta negativ. Är inte ute efter nån toy-camera look med konstiga färger :) Nån som har nån aning om var man kan köpa en doppvärmare? Jag ska ringa Photax och fråga på måndag, men jag tänkte att jag slänger ut en frågan här sålänge..

Alltså, en doppvärmare eller liknande som klarar att hålla 38 grader konstant..
 
Senast ändrad:

Tonyeagle

Aktiv medlem
Perfekta?

Det var att ha ambitioner. Perfekta negativ kräver MÅNGA rullar av träning när det gäller exponering och framkallning. Det blir inte billigt och kräver mycket tid. Tror nog att du kanske ska börja med att låta ett labb framkalla rullarna och koncentrera dig på kopieringen först. (Tippet där är RA-4)). Låna också gärna lite gamla böcker på närmaste stadsbibliotek om exponering och framkallning så spar du garanterat 1000-tals kronor.

PS
Har du framkallat och kopierat tidigare så har du säkert koll på ovanstående och kan bortse från svaret. Lycka till !(det är kul men tidskrävande och inte billigt idag)
 

millhouse

Aktiv medlem
Framkallning negativ färg film och kopiering.

Negativ färg film framkallas i C-41 kemi.
C-41 kemin består av tre delar:
- Färgframkallaren - CD, denna blandas ihop av tre delar helt beroende vilken mängd man blandar till. Man får då "brukslösning".
- Blekfixeringen- BX, blandas av två delar och även denna till "brukslösning".
- Stabilisering - STAB, blandas från en flaska i förhållandet 1:100.
Mängden koncentrat , CD och BX, beror på vilken volym/mängd "brukslösning" man vill ha. Hur man gör detta framgår klart av informationen som följer med kemin. Man bör kolla hålbarheten på kemin som är olika för dom olika delarna som ingår.
Själva framkallningen sker enklast vid 38 grader och har man tillgång till Jobo maskin är det mycket vinna i ett bra slutresultat. CD kemin bör inte avvika mer än +/- 0,5 grader från 38.Blexfixen kan man ha en avvikelse på +/- 5,0 grader. Men min erfarenhet är att detta är en allt för stor avvikelse. Att komma nära 38 är bäst. Sköljningen som kommer efter CD och BX kan vara mellan 30-40 grader. Jag arbetar med en temperatur som ligger runt 35 grader. Och här gäller att ha "flödande" vatten.
Stabiliseringen skall ligga mellan 20 -40 grader. Stab sker som sista moment. Och sedan hängs filmen för tork.
RA-4 kemi används för att göra papperskopior från negativ färg film. Det har tidigare funnits kemi som var anpassad för skål. Den kemi som tex Photax har idag är för maskinframkallning i 35°C. Alltså behöver man tex en Colenta eller Ilford CAP 40 (vilken är enklare att ställa om hastigheten för RA -papper) för att lyckas fullt ut.

Möjligen att jag har glömt något.
Lycka till
 

Smw

Aktiv medlem
Hej !

Jag tempererade min sv-filmkemi i ett vattenbad, de var alltid för kalla annars.

Under framkallningsskålen hade jag gjort en trälåda som innehöll två st 25w glödlampor
( kan varit 40w ) som värmeelement, styrdes med en sladdimmer, givetvis en termometer
i skålen.

Håller sej tempen inom vettiga gränser utan temperering så är det bättre att
anpassa processen. dvs personliga tider.

"Perfekt" resultat förutsätter personligt utprovade tider, dvs ett lång och tidskrävande jobb.



--

Det är väl inte kemin du tänker värma med doppvärmare, det är väl tempereringsbadet ?



//MW

Du får väl bygga lite:
http://www.ebay.com/itm/1pcs-Heat-Cool-Temp-Thermostat-Digital-Temperature-Controler-12V-50-110-C-M103-/311388336477?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item488030f15d
 
ANNONS