Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Test 35mm 1.8 och kitobjektiv 18-55

Produkter
(logga in för att koppla)

Aldalfo

Aktiv medlem
Jag ställde upp kameran på stativ (A-läget) och gick igenom alla bländarinställningar på 35.an.
Bytte till kitobjektivet inställt på 35mm, gick igenom alla bländarinställningar. Granskar resultatet.
Stor skillnad i färgåtergivning ! Kitobjektivet är mer blå ,35.an mer gul i jämnförelse. Den här skillnaden hade jag inte räknat med.
Kitobjektivet exponerar väldigt jämnt och fint f/4.8 - f/32.
35.an är mer ojämn, en del något mörkare, någon ljusare f/1.8 - f/22
Skärpan och skärpedjupet är ganska intressant att betrakta när man har en hel rad identiska bilder där bara bländaren skiljer åt.

Skärpan och skärpedjupet är ganska intressant att betrakta när man har en hel rad identiska bilder där bara bländaren skiljer åt.

Det är alltid trevligt när någon tar sig för och provar, i stället för att fråga efter tester eller hur andra uppfattar saker! Kul!

Nå, hur upplever du skärpeskillnaden mellan 18-55 och 35:an, om det nu finns några?

Per.

Jag gjorde testet nyss så bilderna betraktas bara i kameran. Men det ser ut som f/5.6 är skarpast på 35:an. 18-55 har inte riktigt lika bra skärpa, men inte långt efter, svårt att hitta bästa bländare skärpemässigt på 18-55, de är väldigt jämna och bra från f/4.8 upp till f/18

Skulle vara kul att se lite bilder. :) Angående färgskillnaderna - Har du vitbalansen på auto eller ställd på något visst värde? Och om 18-55-objektivet har VR, har du stängt av det?

Hinner tyvärr inte få upp bilder, kanske senare.
Vitbalansen stod på "glödlampa", VR var av misstag på såklart, men undrar om det verkligen inverkar något, jag tror knappast det

Kan det ha något med hur objektivet bryter det blåa ljuset? För det verkar jue vara stor skillnad.

Intressant och du bör verkligen äras som anstränger dig att själv ta reda på saker och ting och sedan låter oss ta del. En stilla undran bara, det är inte så att du har något filter eller så framför objektiven eller kanske bara ett objektiv.
Mvh
JB

Jpeg direkt från kameran. Inget filter på något objektiv.

Egentligen skulle jag göra test på skärpa och skärpedjup på de två objektiven, men de här färgskillnaderna kom som en överaskning. Men redan igår kväll, då jag skulle ta ett kort på grabben i totalt mörker endast upplyst av ett Nintendo DS spel, märkte jag något konstigt. Jag ville ha en kall färg och drog på vibalansen mot blått, det blev ok han blev kallt båaktig. Sen tänkte jag testa mitt skarpare objektiv på samma motiv....konstigt nog blev grabben gul.
Har aldrig reflekterat över det tidigare, Det blir till att göra fler tester och inrikta sig på färg istället, se vad som händer på de olika vitbalanserna i olika miljöer objektiven emellan.
Man vill ju lära känna sina objektiv, vad de har för egenheter, jag har tagit för givet att de har lika färgåtergivning men det kanske man inte kan göra.

Jag försökte reproducera den där färgskillnaden, men kunde inte lyckas. Jag provade 50/1.8, 18-55 (ingen VR) och 18-105. Alla gav samma (eller åtminstone väldigt lika) färgåtergivning med min D90 inställd för glödlampsljus.

På dina bilder letar det sig in svagt dagsljus genom fönstret, det hade inte jag.

Per.

PS. Bildexempel tillagda. DS

Bilagor

• DSC_6288.JPG
    DSC_6288.JPG
    64.4 KB · Visningar: 308
  • DSC_6289.JPG
    DSC_6289.JPG
    61 KB · Visningar: 308
  • DSC_6290.JPG
    DSC_6290.JPG
    64.4 KB · Visningar: 312
Senast ändrad:
Det finns bara EN ENDA tillverkare på markaden som har matchat sina objektiv noggrannt. Som du har upptäckt är det inte Nikon (och inte Canon heller...).

Anledningen är förmodligen helt enkelt att så få människor upptäcker detta, att de flesta tillverkare inte tycker att det är värt kostnaden att göra detta för oss.

Per. Jo dina bilder ser helt ok ut. En liten skillnad är det ändå, men inget anmärkningsvärt. Jag tror jag har överreagerat på mina, för ytterligare tester ikväll visar inte på några större färgskillnader! Konstigt att det blev sådär tidigare, är det vid speciella ljussituationer? Jag får testa vidare i andra miljöer.
Däremot syntes skillnader i exponering när jag jämförde de senaste bilderna. 35:an ger ljusare bilder överlag. Värt att kolla upp närmare.

ANNONS
Götaplatsens Foto