Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Test av 5 st Nikon 50/1,4-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
??

Så även om toleranserna är "stora", dvs viss, tex "klart märkbar", ojämnhet accepteras, så ska det ändå kunna ses som "jämnhet"???

Jag kan inte riktigt hålla med, "ojämnhet" är inget annat än just det.

"Jämnhet" i meningen att det "hela tiden" dvs över en längre tillverkningsscykel är ok med "ojämnhet" dvs märkbara avvikelser, ja det kanske kan kallas "jämnhet" då...men det är ju isåfall en alldeles egen sorts jämnhet det..."lika mkt ojämnhet alltid".

Men nu är det ju inte du som bestämmer det, utan tillverkaren (och ytterst marknaden).

Alla som sysslar med kvalitetskontroll (kvalitetsstyrning) vet det här - att något befinner sig "inom toleranserna" blir litet meningslöst om man inte vet vilka toleranserna är. Sedan skall toleranserna vara meningsfulla för den produkt man diskuterar.

I det här fallet diskuteras huruvida objektiv från Nikon (exempel i första posten) har acceptabla eller oacceptabla toleranser. Min uppfattning efter att ha jämfört med Canons motsvarande produkt var att Nikon uppenbarligen lyckats att få till en fullt acceptabel produktionskontroll.

Det framgår väl inte vilken vid vilken frekvens MTF är mätt i testet heller? Är det vid redigt hög frekvens (många linjepar per millimeter) så är det inte lika intressant som om det är vid låg frekvens. Upplösningen är oftast ändå högre än vad de mest högupplösande sensorerna kan prestera. Så om du ser skärpebortfallet i hörnet på en D3X behöver det inte synas på en D3, vid maximal förstoringsgrad. Testet kan mycket väl vara utfört vid en frekvens som aldrig kommer att märkas med en sensor av dagens snitt.

Sannolikhet för att råka ut för måndagsexemplar kan man ju uppskatta lite grovt med såna här tester. Det är ju bra.
Sannolikheten att en glad amatör, som köpt omotiverat dyrt objektiv, kan få justering när han hävdar att han fått ett sådant här måndagsexemplar, är svårare att bedöma. En yrkesfotograf med ett antal publicerade fotoböcker bakom sig kan säkert tjöta till sig en riktig pärla till exemplar av generalagenten, men beställer jag ett 600mm för att betala med skattade pengar skakas det nog en del på huvuden och risken för att man blir tillslängd "det där" exet som reklamerades för centreringsfel är nog överhängande. "Det märker inte han, det han inte vet.."

Vi lär väl heller inte få se någon tidning köpa in åtta styck EF 800/5.6 från olika "affärer" på måfå för att jämföra..

Kalla mej paranoid, men jag har råkat ut för en beg 300/2.8 som var åt helvete. Som tur var var felet så grovt att jag fick lämna tillbaka det utan problem, men det tar emot att handla super-glugg en gång till efter det.

Någon annan som har erfarenhet av supertelen?

ANNONS