Annons

Test av Ikelitehus för SLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

suf

Avslutat medlemskap
Jag är sugen på att uppgradera min UV-fotoutrustning från en digital kompakt till en digital SLR (Olympus E510), en minst sagt signifikant investering i så fall...

Jag skulle därför behöva läsa tester av Ikelites UV-hus för SLR:er - vet någon om/var sådana tester finns tillgängliga på "nätet"?

Jag är också intresserad av att höra åsikter om hur (o)hanterliga dessa hus, med komplett kringutrustning, i praktiken är, såväl transportmässigt som dykningsmässigt.

Hej,

Har inget Ikelitehus men väl ett Fantasea som har ungefär samma torlek och är av samma typ.

Jag tycker att de blir rätt otympliga att transportera. Funderade på ett hardcase till utrustningen, men det krävs rätt stora sådana för att rymma kamera, gluggar, UW-hus, blixtar, armsystem och UW-portar (normal och dome) så jag har än så länge fyllt min Loewepro-rygga och har det som handbagage. Den blir rätt full, tung och så, men vad gör man. Det finns Pelican-cases och Stormcase-väskor som tål en hel del. Men man får gå upp i mått så förbaskat för att rymma allt.

Dykningsmässigt är jag nöjd. Beroende på vilken port jag använder får jag kompensera något med separat flytkraft (använder en bit neopren) för att få bästa balans på paketet under vattnet - men det fungerar bra!

Den enda sajt jag kan komma på som beskriver/testar UW-utrustning är www.digideep.com.

Lycka till!

Eric

Jag har ett Ikelite hus till min Canon 350D, jag tycker att det fungerar bra men det är tungt och otympligt att frakta. Under vattnet så fungerar det bra men på flyg så är det lite för stort har inte hittat någon bra väska som rymmer kamera, hus, gluggar, portar och blixt och blixt armar.

Ikelite for ever

Jag har kört med Ikelite SLR-hus sedan 1999och är väldigt nöjd med dem. De har otroligt mycket tillbehör, ett stort blixtarmsystem, fästen för andra märken av armar (jag kör en kombination av blixtarmar från Ultralight, Fantasea och Ikelite). De har en stor uppsättning blixtar (jag har kör både Ikelite, Nikonos och Sea&sea blixtar till skalet). Sen finns det en hel drös andra små specialkopplingar som t.ex. fokusljus.

Jag är inne på mitt andra skal nu. Mitt första var för min gamla Nikon F801 och jag gick över till digitalt för 2 år sedan och kör nu en D70s i Ikeliteskal. En fördel härär att jag kan använda allt från mitt gamla skal till mitt nya DSLR-skal (förutom själva skalen som är specialanpassade för respektive kamera). Samma portar, samma kablar, samma armar, etc.

Visst är Ikelitehus stora och klumpiga,men det är alla andra SLR-hus också.
Jag har en vadderad hård kabinväska (Samsonite) som jag får ner hus, armar och blixtar i, när jag reser. Annars har jag även en stor Pelicancase.

Jag är mycket nöjd med Ikelite och kommer fortsätta använda Ikelite även när jag uppgraderar till D300 eller nåtliknande.

Jag håller väl med Magnus om det mesta, men säg det inte till honom. Han blir lätt så kaxig...

Jag har alltid fått höra att Ikelites hus är stora och klumpiga och trott på det. I våras tvingades jag slå ihjäl ett antal timmar på en fransk flygplats med en bunt andra uv-fotografer. Eftersom de flesta av oss var män var vi ju tvungna att jämföra storlek och eftersom vi inte kände varandra behöll vi byxorna på. I sällskapet fanns skal från Subal, Sea&Sea, Ikelite och något annat som jag tror var Aquatica. Mitt Ike-skal var inte klumpigare än något av de andra. Sea&Seas skal var aningen mindre och lättare, men då deras portar är större och tyngre jämnar det ut sig.

Det står i din presentation att du finns i Knivsta. Har du lust får du gärna ta en sväng till Vallentuna och titta och klämma på mina Ikeliteprylar. Det är iofs till Canons DSLR, men det är ingen större skillnad. Jag har lite olika sorters blixtar och annat till den som du kanske vill titta på innan du bestämmer dig. Det är svårt att få en bra uppfattning enbart på nätet och det finns ju ingen butik i närheten som har sakerna för visning.

I övrigt är jag nöjd med prylarna. Allt jag tagit i modern till under vattnet är med deras utrustning. Det finns rätt mycket av de bilderna i tidningen Under Ytan om du har lust att titta:
www.under-ytan.nu

ANNONS