Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Testade 70-200/2.8L IS på innebandy. Bildexempel bifogas.

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Så var det dags för min nyinskaffade 70-200/2.8L IS att visa sig på styva linan, nämligen på innebandy. Det innebär inomhus, taskigt ljus, snabba oväntade situationer som är förbi på en tiondels sekund... ja ni vet som har fotograferat innebandy.

Jag lägger upp en bild här, resten finns i mitt album Sport. Kom gärna och ge kommentarer på bildkvalitén. Inte så mycket kommentarer om komposition, om valda ögonblick och sådant, men bara om hur jag lyckats/misslyckats att få till bilder i en taskigt belyst sporthall.

Bilagor

• innebandy01resolution400.jpg
    innebandy01resolution400.jpg
    57.9 KB · Visningar: 2,017
Lyckat var min førsta tanke, helt klart!

Vitbalansen återger ett lite typiskt inneljus, gulaktigt.. AWB eller manuellt?

Riktigt bra med ett typ knæstående perspektiv, fint.

Testade du IS också på dessa rørliga motiv??

Mvh Niclas,

AWB och IS var på hela tiden, ja. Slutartiderna var 200-320, så IS gjorde nog ingen större nytta där, men det gav en stabil sökarbild tyckte jag.

Jag skulle gissa på iso 1600(alt 3200) och bländare 2,8..
Ett tips är att vitbalansera manuellt, alternativt fota i RAW för att slippa det gulaktiga ljuset..

ISO 1600
Tv 1/250s. eller 1/320s.
F blev 2.8 på de allra flesta bilderna jag tog.
Evaluative Metering
AF Mode
.....AI Servo AF
Parameters Settings
.....Contrast Mid. High
.....Sharpness Mid. High
.....Color saturation Mid. High
Exposure Compensation
.....0
Color Space
.....sRGB
Drive Mode
.....Continuous shooting
Shooting Mode
.....Shutter-Priority AE

Problemet med att fota raw under en sån här match är att kameran blir för långsam.

Ja, många menar ju att IS inte gør nytta vid sådana situationer så det var roligt att du påpekade att det gav en stadigare søkarbild. Den upplever jag som mycket værd.

Med tanken på de snabba vændningarna vid sådana situationer så tror jag nog att IS,en gør en del nytta før sjælva stabiliseringen också æven om det dær inte ær/blir ngn direkt primær funktion.

MVH Niclas,

Alla verkar tro att en bild MÅSTE vara kanonskarp för att vara bra. Detta är HELT felaktigt tänkande vid fotografering.

Bilder med fart (som den som ovan), ger ett extremt mycket bättre hum om vad det handlar om. Toksnabb sport, med fart. Bra jobbat.

Ja, nej det är en stor missbild som många har, tydligen.

Men det beror ju såklart på sammanhanget, där bilden skall passa in. .. ..

MVH Niclas,

Peter.H skrev:
Alla verkar tro att en bild MÅSTE vara kanonskarp för att vara bra. Detta är HELT felaktigt tänkande vid fotografering.

Håller delvis med.....rörelseoskärpa är helt OK och ofta vad man vill ha vid actionbilder. Skakningsoskärpa, som är en helt annan historia och ser annorlunda ut, har dock i varje fall jag svårt att överse med oavsett motivtyp.

Ovanstående exempel tycker jag är en bra actionbild med rörelseoskärpa i ansikten och ben men ändå en "känsla" av att kameran "varit stilla", dvs med liten skakningsoskärpa (syns i det skarpa ansiktet på liraren till vänster.....vars fighterblick för övrigt är klockren ;-)

mvh / Matti

Senast ändrad:
Kul att du tog initiativet att dela med dig av dina första erfarenheter av innebandyfotografering!

Tog mig en tur in om ditt album för att tittat på hela uppsättningen av bilder och över lag tycker jag att det ser toppen ut! Samtliga bilder är aningen dova och rödaktiga men det blir kanske så i sporthallar (har själv ännu inte tagit tag i mina tankar kring innebandyfotografering).

Saknar EXIF-information till bilderna vilket skulle vara bra för en som tänker bege sig till sporthallen och fota innebandy.

Forsatt fotolycka!

Andy-Pandy skrev:
Saknar EXIF-information till bilderna vilket skulle vara bra för en som tänker bege sig till sporthallen och fota innebandy.

Jag skulle gärna dela med mig av EXIF-data, men jag tycker att det är fel att min PhotoShop-registreringsnyckel syns med där. Jag vill inte att folk ska använda den till sina PS, alltså blir jag tvungen att dölja all EXIF-data. När Fotosidan.se åtgärdat detta (om de gör det), så kommer jag att visa min EXIF-data.

Eeros skrev:
Jag skulle gärna dela med mig av EXIF-data, men jag tycker att det är fel att min PhotoShop-registreringsnyckel syns med där. Jag vill inte att folk ska använda den till sina PS, alltså blir jag tvungen att dölja all EXIF-data. När Fotosidan.se åtgärdat detta (om de gör det), så kommer jag att visa min EXIF-data.

En förklaring som jag till 100% accepterar och förstår!

Eeros skrev:
Problemet med att fota raw under en sån här match är att kameran blir för långsam.
Det är väl ingen hastighetsskillnad på raw och jpeg med en 20D? Man får däremot bara sex bilder i en serie när man kör raw men har man inte lyckats fånga något på sex rutor lär man nog inte göra det senare heller. 1,2 sekunder är ju en evighet och spelet hinner flytta sig långt på den tiden i innebandy.

Som innebandyspelare gillar jag klart bäst dina bilder där man ser bollen och du inte beskurit klubborna. Framförallt i den där du gått ner i "målvaktsnivå" känns det verkligen som man är med på planen.

Eeros skrev:
Det var nytt för mig... Det är ju helt sjukt att Adobe har fullversionen utlagd för nedladdning på sin hemsida och koder i varenda EXIF... Men jag har för mig att det var flera koder på rad under registreringsförfarandet. Fungerar det verkligen med denna enda..?

/Pontus

Ett normalt registreringsförfarande hos Adobe brukar vara följande. Du har ett serie-nummer som du skriver in, sedan skickas en 2a kod till adobe och du får tillbaka en 3e kod från adobe. Om du kör via telefon. Via nätet är det smidigare.

Damocles skrev:
Ett normalt registreringsförfarande hos Adobe brukar vara följande. Du har ett serie-nummer som du skriver in, sedan skickas en 2a kod till adobe och du får tillbaka en 3e kod från adobe. Om du kör via telefon. Via nätet är det smidigare.
Precis. Och då borde det ju inte vara så farligt om serienummret syns i EXIF. Eller..?

/Pontus

Tack för de upplagda bilderna! Jag var väldigt intresserad av att köpa kombinationen 20D och 70-200/2.8 IS nångång framöver. Har själv 10D och 70-200/4L och är nybörjare på inne och utefotboll.

Men jag är mycket besviken över bildkvaliteten!! Förväntningarna var iofs väldigt höga att 20D skulle klara att leverera relativt brusfria bilder i höga ISO, efter diskussion i annan tråd. Bilderna är ju tokbrusiga!

Gulaktigt ljus inne har jag också problem med, gillar inte alls detta. Hur ställer man in detta manuellt, om man fotar i jpg?

Håller med att det är för mkt rött i bilderna också, har detta med vitbalansen att göra?

Jag håller inte med ang. rörelseoskärpan i detta fallet. Det hade varit mkt snyggare med helt skarpa spelare, fångade i farten. Men detta gör väl bilderna för mörka?

Några av bilderna var riktigt coola!! Har du spelat innebandy själv?

Men som sagt, jag är riktigt besviken på bildkvaliteten! Ändå är jag nybörjare! Har väl fotat något år bara.

Kom med tips för bättre bilder! Jag behöver också råd!

För att inte få brusfria bilder ska man exponera mycket precist (man ska nästan bränna ut högdagrarna) och ställa in vitbalansen korrekt. Man kan "tjäna" 1-1,5 bländarsteg genom att ställa in vitbalansen perfekt. Då behöver man inte dra i bildnivåerna så mycket i efterhand.

ANNONS
Götaplatsens Foto