Annons

Testprint på Crimson - problem att ladda upp

Produkter
(logga in för att koppla)

ErikPetersson

Ny medlem
Hej!
jag har ett antal färgbilder som jag vill printa hos Crimson. Nu är det dags för ett par testutskrifter. Jag har sparat bilderna i A4-storlek med 400 DPI. Men när jag laddar upp dem i Prefix och väljer testprint, så väljer Crimson en lägre DPI, t.ex. 177, och vill printa endast ett litet utsnitt av bilden.

Vad kan jag ha gjort för fel? Jag har följt Crimsons/Fotosidans handledning så gott jag kan:

Tacksam för tips!
/Erik

Det jag reagerar på är att du säger du sparat bilden som en A4 med 400DPI. Vi kan väl säga på en gång att en bild i digitalt format inte har någon fysisk storlek. Den är bara digitalt beskrivna bildpunkter, eller pixlar.
För att skriva ut något i storleken A4 (enbart "originalpixlarna", ingen interpolation) med en upplösning på 400PDI behöver den digitala bilden vara typ 4677x3307 pixlar. Kolla om din bild är det - just nu kan du strunta i upplösning, storlek i cm eller annat ditt bildbehandlingsprogram säger.

Hos Crimson bjuder de på testbilder mest för att man ska kunna jämföra en bild du ser på din skärm med slutresultatet. De kommer inte att vara likadana så det är väl bra att ha en referens så man kan föreställa sig hur framtida utskrifter kan komma att se ut. Tack Crimson!

Men... de rastrerar din bild och sänker upplösningen. När jag provade med att ladda upp en ganska gammal testbild jag skickade till dem för några år sedan så anger deras DPI-ruta (övre högra hörnet i Prefix pro bildyta) 400 DPI om jag väöljer vanligt papper. Väljer jag testbild anges en upplösning på 200 DPI.

Jag misstänker att din bild kanske inte är riktigt 4677 på långa sidan. Därav minskningen till något som är lite mindre än 200 DPI. Varför bara ett hörn av bilden skrivs ut förstår jag inte. Detta sista kanske gör att allt jag skrivit här inte är svar på problemet...

Hej, och tack för info! ja, det stämmer nog att man inte kan ställa in 400 DPI på testbilderna, bara 200. Testbilderna är tydligen bara för att kontrollera färgen - inte skärpa och sånt. Jag trodde att man kunde testa alla aspekter.

Tack för info om hur 400 DPI funkar! Du har rätt att bilden inte är exakt 4677 pixlar. Och det är kanske fel sätt att ta sig an en utskrift...

Jag får testa igen!

ANNONS
Götaplatsens Foto