Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tetenal akvarell/textil inkjet

Produkter
(logga in för att koppla)

Ziden

Aktiv medlem
Hej,

Handlade idag lite smått & gott på Sergelfoto. Bl.a. så köpte jag Ilfords "akvarell"-papper. Skall bli spännande att se hur det blir.

Är också mycket intresserad av Tetenals textilpapper. Tyvärr har jag inte hittat någon som säljer det. Scandinavian Photo kunde ta in det för 650:- , väl saftigt då priset i England är 250:- ( tyvärr så säljer den engelska webbshoppen bara till england...som så många andra UK shoppar ).

Så nu undrar jag om någon vet något om följande papper:

http://www.tetenal.co.uk/acatalog/Canvas_Textile_350gsm.html

(det översta A4).

Kvalité ... var kan man handla?

Mvh Lazze

Jag vet inte om detta är fel målgrupp men jag kan meddela att jag provade Claes Olssons billiga canvas för utskrift och det blev faktiskt över förväntan.

Värt att prova om du är ute efter "canvas" effekt på utskrifterna. Kostade 99 SEK / förpackning

Kristoffer,

Skall kolla in clas olsson - var där idag, såg inget Canvas papper... sökte på webben nu och såg att det skulle finnas. Hmm, har det en tydligt uttalad struktur? Vill få känslan av målar-duk.

Stefan,

Tack för länken. Phototrade säljer ju tyvärr inte till privatpersoner ... o alla deras ÅF kontakter med webbsida ville bara sälja färdiga bilder. Expert fridhemsplan var listat o det ligger nära mitt jobb(brukar vara där o klämma kamera) - skall gå in där och kolla deras utbud.

Tack för infon!

Mvh Lazze

Ziden skrev:

Stefan,

Tack för länken. Phototrade säljer ju tyvärr inte till privatpersoner

Maila Fototrade och fråga. Vi har använt det ett par gånger när vi gör konstreproduktioner. Ligger mycket nära originalet i utseende.

MVH/Stefan

Mailade PhotoTrade - får se vad de svarar!

Gick förbi gallerian idag och handlade några Canvaspapper på Clas Olsson. De ser bra ut, har inte provat att skriva ut något ännu.

// Lazze

Provade att skriva ut på CO Canvaspapper igår. Blev inget vidare med min Canon Pixma 5000. Blev inget "must" i bilderna och de torkade inte riktigt. Pappret var nog för strukturerat.

// Lazze

Handlade idag lite smått & gott på Sergelfoto. Bl.a. så köpte jag Ilfords "akvarell"-papper. Skall bli spännande att se hur det blir.

Vad menar du med Ilfords "akvarell" papper?

Ziden skrev:
Provade att skriva ut på CO Canvaspapper igår. Blev inget vidare med min Canon Pixma 5000. Blev inget "must" i bilderna och de torkade inte riktigt. Pappret var nog för strukturerat.

// Lazze

Nu har jag ju inte provat CO Canvas, men på våra Epsonskrivare blir resultatet otroligt bra med Tetenal Canvas. Inga problem alls med den grova strukturen och bra svärta. Vi gör ju konstreproduktioner på sådant material åt en av våra största auktionsfirmor och slutresultatet blir så nära originalet att det ibland är svårt att skilja dem åt.

MVH/Stefan

P.S Ja, vi märker dem med ordet Reproduktion på baksidan, så du behöver inte oroa dig om du har köpt en Carl Larsson eller Bruno Liljefors nyligen :)

prsndll skrev:

Vad menar du med Ilfords "akvarell" papper?

Ilford har ett papper som de kallar Smooth Fine Art, som är gjort av så kallat lumppapper. Det är alltså de allra båsta och hållbaraste av papper. Iford säger själva att utskrifter med pigment ska hålla mer än 100 år och med flytande bläck hävdar de två års hållbarhet.

MVH/Stefan

Ziden skrev:

// Lazze

Det kan inte vara så att du skrev på baksidan av papperet ? Jag gjorde det första gången och då fick jag också ett liknande resultat som du. Tänk också att du skall ställa skrivaren på Matt tjockt papper eller något liknande.
Jag har en Epson R200 och på den funkar det klockrent

Oj så många inlägg!

Canvas pappret från Clas Olsson - hmm, jag skrev på den sida som var "grövst" om man kan säga så. Att tänka på är att Epson skrivare har Pigmentbläck, canon har "dye".

Ilford Fine Art blev skitbra! Mustiga, nästan lysande färger! Köpte oxo på Sergelfoto. Skulle vilja ha den typen av papper fast med grövre struktur.

Vad det gälle frakt hos webbshoppar så har jag samma erfarenhet, svindyrt. Foto24.de har tetenalpapper, med 30 euro frakt...

// Lazze

Ziden skrev:
Oj så många inlägg!

Canvas pappret från Clas Olsson - hmm, jag skrev på den sida som var "grövst" om man kan säga så. Att tänka på är att Epson skrivare har Pigmentbläck, canon har "dye".

Det är den "fina" sidan du skall skriva på

Hehe, skrev ut på ANDRA sidan CO pappret, bidde jättebra! Känner mig bara pyttemycke lite dum :)

Tack för hjälpen!

Mvh Lazze

Ziden skrev:
Hehe, skrev ut på ANDRA sidan CO pappret, bidde jättebra! Känner mig bara pyttemycke lite dum :)

Mvh Lazze

Gör du inte »kysstestet«? Fukta läpparna och lägg ett pappershörn på läppen. Den sida som du ska skriva på klibbar lite lätt vid läppen. När det gäller canvas är det väl inte så svårt att skilja sidorna åt, däremot kan en del lumppapper vara nästan hopplösa att se vilken sida som är vilken.

MVH/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto