Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tethering av D7000 (liveview på datorskärmen)

Produkter
(logga in för att koppla)

HannesNikon

Aktiv medlem
Tjena!

Är det någon som vet något gratis program som stödjer tethering av D7000?
Vet att nikons egna program Camera Control pro 2 finns men uppdateringen för D7000 har inte kommit än :(

(för er som inte vet vad tethering är så är det när man kopplar ihop en kamera till en dator och styr kameran därifrån)

Alla tips mottages med stor tacksamhet!
 

MatteH

Aktiv medlem
Tjena!

Är det någon som vet något gratis program som stödjer tethering av D7000?
Vet att nikons egna program Camera Control pro 2 finns men uppdateringen för D7000 har inte kommit än :(

(för er som inte vet vad tethering är så är det när man kopplar ihop en kamera till en dator och styr kameran därifrån)

Alla tips mottages med stor tacksamhet!
Om man kollar på Nikon Camera Control Pro 2.8.0 så har den versionen stöd för D7000 också.
Du hittar den här:
https://nikoneurope-se.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/47670

Mvh
Matte
 
Tråkigt att de inte bygger in stöd för D3100 i programmet. Känns lite B tycker jag

Men ett program som har potential att bli bra är Nikontrol som en kille tillsammans med sin flickvän kodar för fullt just nu.
Några versioner med de enklaste funktionerna finns att ladda hem från killens hemsida och de funkar till de flesta av Nikons kameror. Live view är något han säger ska implementeras inom en snar framtid.
 

j2^

Aktiv medlem
Tråkigt att de inte bygger in stöd för D3100 i programmet. Känns lite B tycker jag

Men ett program som har potential att bli bra är Nikontrol som en kille tillsammans med sin flickvän kodar för fullt just nu.
Några versioner med de enklaste funktionerna finns att ladda hem från killens hemsida och de funkar till de flesta av Nikons kameror. Live view är något han säger ska implementeras inom en snar framtid.
Det handlar inte om "B"; det handlar om att tethered shooting är en funktion som Nikon anser att köparna accepterar att betala extra för i störe hus, och något som den typiska köparen av en instegskamera inte har intresse av.

D3100 har inte ens stöd för det i firmware, så det blir lite klurigt att implementera det i extern mjukvara då.

Mjukvaror som DIYPhotobits 'fuskar' genom att ligga och polla efter nya bilder via PtP. Nackdelen är att man relativt ofta hamnar i situationer där de kameror som inte har stöd i Nikons SDK 'låser' sig i uppemåt två minuter om man använder denna metod.
 
Vad har D3100 inte stöd för exakt menar du?
Om du menar just Live view-funktionen så visst, det kanske stämmer.
Men jag har ju i alla fall Live view i kameran.

Men att det i datorn fungerar utmärkt att styra bländare, slutartid, vitbalans och ISO vet jag med egen erfarenhet.

Allt handlar ju om vad man verkligen känner sig behöva kunna ändra på datorn.
Jag skulle nöja mig fullt med att kunna ändra slutartid, bländare, ISO och EV.
Så EV är vad jag väntar på till Nikontrol
 

j2^

Aktiv medlem
Vad har D3100 inte stöd för exakt menar du?
D3100 har inte stöd för Tethered Shooting. Det vill säga att pusha över bilderna till en mottagande källa vid exponering.

Det är INTE samma sak som att en extern dator _hämtar_ bilderna på kameran via en PtP-länk.

Att du sedan fortfarande kan styra en D3100 via USB med tredjepartsmjukvara, och även till viss del fånga live view-data är inte samma sak som Tethered Shooting.
 
Oj, sorry om jag steg på en öm tå.

Så vad är skillnaden då?
Om man KAN göra samma sak men med en annan teknik så ser jag ingen skillnad alls.

Killen skrev ju själv i sitt första inlägg:

(för er som inte vet vad tethering är så är det när man kopplar ihop en kamera till en dator och styr kameran därifrån)
Det är just vad man gör med Nikontrol.
Man kopplar kameran till datorn och styr inställningarna på datorn. Sedan hamnar bilderna automatiskt på datorn och visas, i fullskärm om man vill men annars i ett 3/4-fönster.

Om det är "äkta" tethering eller inte är ju bara en märkning av ord, eller hur.

Har jag missuppfattat något så upplys mig gärna, så länge kommentarerna är artiga och mogna.
 

j2^

Aktiv medlem
Oj, sorry om jag steg på en öm tå.

Så vad är skillnaden då?
Om man KAN göra samma sak men med en annan teknik så ser jag ingen skillnad alls.

Killen skrev ju själv i sitt första inlägg:



Det är just vad man gör med Nikontrol.
Man kopplar kameran till datorn och styr inställningarna på datorn. Sedan hamnar bilderna automatiskt på datorn och visas, i fullskärm om man vill men annars i ett 3/4-fönster.

Om det är "äkta" tethering eller inte är ju bara en märkning av ord, eller hur.
Öm tå? Nu förstår jag faktiskt inte?

Jag tycker inte att det är samma sak när man ofta hamnar i en situation då kameran kan låsa sig i två minuter (Detta är ett problem i WIA, och inget som man i överliggande mjukvara kan ta sig runt dessvärre).

Inte heller är Nikontrol i närheten av att klara av att hämta hem bilder i realtid för de som använder serietagning.

FÖrvisso inte en stor sak, men såvittjagvet kan man inte ens behålla de ursprungliga filnamnen från kameran med Nikontrol?

Jag säger inte att Nikontrol inte funkar. Jag säger bara att för de kameror som inte explicit har stöd för tethering i sin firmware så är det helt enkelt inte en lika problemfri process som för de kameror som har det. (Samt att en kamera utan denna firmware inte låter dig komma åt NEF-filerna sålänge kameran är i aktivt läge. Ja, detta är något som Nikon mjukvarumässigt lagt in för att _förhindra_ att någon försöker gå runt begränsningarna på det sätt som Nikontrol försöker göra).
 
ANNONS