Annons

TFT LCD..är ni kloka?

Produkter
(logga in för att koppla)

hafz

Aktiv medlem
Hoppas det iaf! För jag blir bara inte klok på detta..det finns för mycket att välja på...
Jag är ute efter en TFT wide 20" / 21"
Tidigare var jag inne på Dells skärmar men har nu gett upp den tanken. Det känns som om de håller på att bli omkörda vad gäller prestanda plus att det verkar som om de vissa problem med backlight och sånt. Dessutom vill jag försöka komma under 16ms.
Skärmen bör ha högst 12/16ms, bra kontrast och bra färgåtergivning.

Just nu tittar jag på dessa:

HP F2105 21" 1680 x 1050
12 ms
900:1
0.27 mm
300 cd/m²

Benq FP202W 20" 1680 x 1050
http://www.benq.com/products/product.cfm?product=608
8 ms
600:1
0,258 mm
300 cd/m²
Benq´n finns inte riktigt ute än men ligger på 4810:- på Nordic.it

Andra skärmar ni rekomenderar eller kanske nån av som har en HP F2105 och kan säga något om den?
/ Andreas

Är det specade eller uppmätta värden. Det kan skilja en del. personligen är jag väldigt nöjd med min Dell 2005FPW. Råkade komma över ett nummer av mikrodatorn, och där fick den också bra betyg. 16ms ger en uppdatering på 62.5 bilder per sekund om man så vill det, vilket lär räcka för de flesta. Har inte kollat på Benq, men är de snabbare får man hoppas att de stödjer att uppdatera från datorn med 85Hz iaf.

Det lär komma tester på diverse nätsiter i sinom tid om de är något att ha.

Jo jag väntar på tester av Benq. Den är med det där priset väldigt intressant. Oroar mig lite för kontrasten på den bara men vi se när det kommer ett vettigt test.

/ A

Är Benq-skärmen verkligen en 8-bitars skärm? Tror inte det. Acers nya 20"wide 8ms är nämligen bara 6-bitars. Är Benq en 6-bitars skärm skulle iallafall jag aldrig köpa den om du vill använda den till fotobruk...

HP:n är rätt ok, dock för stora pixlar för min smak.

Damocles skrev:
Är det specade eller uppmätta värden. Det kan skilja en del. personligen är jag väldigt nöjd med min Dell 2005FPW.
Jag har samma skärm och är extremt nöjd. Har inte märkt ett spår av någon eftersläpningar och genomblödningen...visst finns den, men märks i princip bara om hela skärmen är svart.
Den slår min gamla Trinitron med hästlängder, men så är CRT en färskvara med.

Jag har HP f2304 och tycker det är en riktigt bra skärm med 1920x1200. 23 tum är rätt vanebildande och så är den snygg också! Finns i en billigare version som jag glömt namnet på, men samma prestanda, också från HP. Men jag vet inget om skärmar så jag kanske är fel man att svara på din fråga...

/Pontus

HP F2105W

Jag var inne och tittade storögt på den förut.
Ringde till Power i Linköping och de hade en uppställd i butiken. Jag blev paff. Imponerad och allt annat positivt. Den kändes perfekt och HD-filmsnuttarna såg helt underbara ut. Svart var SVART..svartare än det svarta är här på min gamla trinitron. Ställde in bakgrunden till svart och körde runt muspekaren för att se hur det såg ut (vitt mot svart, snabba rörelser) och i början tycktes jag kunna se att den blev en aning suddig och smetades ut men sen kändes det nästan som om skärmen fattade vad jag gjorde och muspekaren förblev skarp hur snabbt jag än flyttade omkring den. Vet inte om det var ett bra test för ghosting och sådant men ändå : )
Färgerna var bländande!

Jag ska köpa en sån här på provköp och testa den ordentligt här hemma. Är ni intresserade kan jag återkomma med en mer avslappnad och mer "objektiv" bedömning senare ( hur den funkar i snabba spel men framför allt i arbetet med foton i PS ).
/ Andreas

Jag har Dells 24 tummare. Är helnöjd med den. Det svarta är lika svart som min gamla crt, faktiskt svartare.

Bilderna blir skarpare. Färgerna är hur bra som helst

Mycket behagligare att läsa manualer på, då bokstäverna nu är SKARPA..

Den är nog snabb att spela Half life 2 med.
Jag upplever ingen eftersläpning alls.
Stirra dig inte blind på ms. Det är lite av en hästhandlarspecifikation i dag.

Kan inte klaga på något.

Nej då! Jag stirrar mig inte blind på ms!
Dock ser det onekligen mer intressant ut med 8ms än med 12/16ms. Men jag bestämmer mig inte förrens jag upplevt grejerna i verkligheten. Idag upplevde jag som sagt HP´n och upplevelsen värmer fortfarande.
Jag kommer provköpa HP´n och om den funkar lika bra hemma som i butiken så behåller jag den så klart! Även om den inte har 2, 4 eller 8ms utan 12/16ms.

/Andreas

Jag har Dell 20" widescreen och måste säga att den är kanonbra.

Det enda som jag inte är nöjd med som gör att jag ångrar mig är att widescreen inte funkar så bra med hur jag arbetar (fotoredigering mest).Begränsningen som jag ser det är att höjden motsvarar endast en 17".

Men detta är ju inte Dells fel utan mitt eget, vilket gör det hela ännu surare ; (.

FILM) (hafz skrev:
Andra skärmar ni rekomenderar eller kanske nån av som har en HP F2105 och kan säga något om den?
/ Andreas
En skärm som står i en klass för sig är Sony SDM-HS95P, den är på 19"
men har Kontrast 1:1000
Briljans 450 cd/kvm
12 ms respons och
170 grader tittvinkel.

Den är dyr, har väl gått ner till cirka 5500 kr nu.

Jämför du den med 10-15 andra skärmar du ser direkt vilken som är Sony´n.
Ta med en bra testbild och be dom visa på alla tillgängliga bildskärmar, sedan är du också såld på den.

Jag har haft den sedan juni 05 och är jättenöjd.

ANNONS
Götaplatsens Foto