Annons

TFT-skärm och bildbehandling???

Produkter
(logga in för att koppla)

recman

Aktiv medlem
Vi har nu fått erbjudande om HemPC från jobbet, dator kommer jag att skaffa en där, för den här burken har nog snart gjort sitt. Funderar även på att byta ut min gamla klumpiga skärm mot en TFT. Den de har i erbjudandet är HP L1740. Hur är det att redigera bilder med den eller TFT i allmänhet?

Lite teknisk data för skärmen:

HP L1740
Skärmtyp TFT
Skärmstorlek 17"
Faktisk bildyta 17"
Rek upplösning 1280 x 1024, 60 Hz
Kontrast 500:1
Ljusstyrka 300 nits
Responstid 16 ms
Betraktningsvinkel Upp till 150 grader
Mått (HxBxD) 37,4 x 38,1 x 15 cm
Vikt Ca 7,0 kg
Övrigt TCO-03, följer VESA-standard. Analog och digital (DVI) ingång, DVI-kabel ingår

min personliga åskit och som jag har förstått det från andra, så är inte TFT att rekommendear när man ska hålla på mkt med bilder. köpte själv just en ny dator, valde då en CRT-skärm, just av denna anledningen..

Det ser bra ut. 16ms kan vara lite för lång responstid om du ska spela mycket fps spel men för bilbehandling funkar det fint. Jag har kört på tft skärm dom senaste 5 åren och flera fotografer som jag känner använder också tft skärm. Finns ingen anledning att använda crt när tft har blivit så bra och billiga. Se till att köpa kalibreringsutrustning och kalibrera skärmen. Keps kan också vara bra att köpa till, kostar inte många kronor på clas ohlson.

/A\

recman skrev:

Kontrast 500:1
Ljusstyrka 300 nits
Kontrasten är alldeles för liten bör vara över 800:1, själv har jag 1000:1
Jag har ljusstyrka 450

Gå in i en affär där dom har en 10-15 TFT uppställda. Tag med en kontrast-och färgvariationsrik bild som du själv tagit så att du vet hur det skall se ut och be att få se den på alla skärmarna. Om dom har en modern skärm med 1000 i kontrasten kommer du att se hur mycket bättre den är än dom kring 500.

ANNONS
Götaplatsens Foto