Annons

TFT skärm till bildarbete, rekommendationer

Produkter
(logga in för att koppla)

yalazy

Aktiv medlem
Hej alla,
Jag har börjat överväga skärmbyte igen, och tar gärna emot förslag från andra som arbetar med platta skärmar och grafik/foto. Jag har haft platta skärmar i några år och kan inte tänka mig att gå tillbaka till CRT, så jag är inte intresserad av att höra att de är bättre. Jag vill veta om ni hittat någon platt skärm som är särskilt bra för bildarbete. Jag har sneglat på bl a Eizo och Iyama, finns det andra som har bra skärmar Upplösning ska vara 1600x1200 och priset helst under 15000 inkl moms.

Apples nya 20"

Jag slår ett slag för apples nya 20" som fungerar lika bra till mac som PC

20 tum (visningsyta)
1680 x 1050 optimal upplösning
16,7 miljoner färger
DVI-kontakt
USB 2.0-hubb med 2 portar
2 FireWire 400-portar

Fungerar med VESA-montering

Väldigt skönt att ha den i widescreenformat vid bildbehandling.

kostar 14495:- inkl moms

Bilagor

• 20display.jpg
    20display.jpg
    5.6 KB · Visningar: 419
Färgåtergivning

Min erfarenhet av platta skärmar är att färgåtergivningen är väldigt dålig. Vet någon om detta har blivit bättre på senare dagar? Är Apples skärm bättre än de vanliga (billiga) TFT:erna?

Apples skärmar är betydligt bättre än de billiga TFT skärmarna, att färgerna skulle vara sämre stämmer inte längre. Men även de andra tillverkarna som Samsung, Iyama, Eizo med fler gör riktigt vassa skärmar som är ytterst lämpade för bildbehandling. Men som med det mesta här i livet så är det priset som styr. Lägger du 15000:- på en Eizo eller en annan leverantör så får du förmodligen en mycket bra skärm. Det finns trots allt vad jag hört bara 3 st tillverkare i världen av TFT element, dvs bildskärmselement.

Det viktigaste när du skall köpa en TFT skärm för bildbehandling är att den går att kalibrera med en kalibrator, typ en Spyder eller en Gretag kalibrator. Att du kan ställa Gammavärde och färgtemperatur på skärmen är viktigt för att få en bra kalibrerad skärm.

Själv funderar jag på att slänga ut min CRT strax och har planer på Eizo:s skärmar då de har 5års garanti, det känns rätt tryggt. Samt att de vunnit en massa tester. Den jag tänker främst på som alternativ till Apples 20" är Eizo L885 som kostar 12500:-
Länk till Eizo L885

Jag köper ofta Eizo-skärmar i tjänsten (för granskning av röntgenbilder).
I de fallen har vi inte lika stora krav på färgåtergivning som vid grafiskt arbete, så det kan jag inte bedöma, men generellt är mitt intryck av Eizos produkter mycket bra. Vi har köpt mer än 50 Eizo-skärmar de senaste två åren och de har hittills varit extremt driftstabila (ingen trasig/defekt ännu) med mycket bra bildkvalitet.

Gammakurvor och färgtemperatur kan juteras på alla modeller som jag hittills kommit i kontakt med.

ANNONS
Götaplatsens Foto