Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

The complete Digital Camera Handbook

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda Sällström

Aktiv medlem
Var inne på http://www.press-stop.se/kiosken/ där man kan beställa tidningar från hela världen.

Hittade en tidning på 250 sidor som verkar riktigt intressant men eftersom den kostar hela 334 kr tänkte jag höra mig för om någon av er läst den. Tidningen heter: "The complete Digital Camera Handbook"

http://www.press-stop.se/kiosken/nu...cust=1054812&tid=18604&count=1&ret=trafflista

Är den bra? Riktar den sig till nybörjare eller mer avancerade fotografer? Handlar den om själva fotandet eller mest om digital efterbehandling i datorn?

Har läst de 3 nya svenska tidningarna om digitalfoto men jag är inte så intresserad av kamerarecenssioner eller hur man går tillväga för att byta ut en kändis ansikte mot sitt eget... Jag vill lära mig att fota bättre!
Även intresserad av ljussättning, komposition och tips och trix vid själva fotoögonblicket, inte efteråt. Tacksam för förslag på annan bra litteratur.

Köp/låna en bok istället

Jag tror du får större utbyte av en bok istället för den dyra tidningen du hittade. På svenska bibliotek finns bland annat:

Ang, Tom. 2002. Digital photographer's handbook. London: Dorling Kindersley.

Daly, Tim. 2000. Digital photography handbook : a user's guide to creating digital images. London: Argentum.

Freeman, Michael. 2001. The complete guide to digital photography. London: Thames & Hudson.

Førsund, Knut, and Pettersen, Stein. 2001. Digital fotografering. Göteborg: Skandinaviska databöcker.

Haugland, Astrid. 2003. Digitalkameran. Sundbyberg Stockholm: Pagina ;PC hemma.

Long, Ben. 2003. Complete digital photography. Hingham, Mass.: Charles River Media.

Milburn, Ken, Rockwell, Ron, and Chambers, Mark. 2002. Digital photography bible. New York, NY: Wiley Pub.

Svendsen, J. O. S., and Sandberg, Marie. 2002. Digital fotografering. Sundbyberg: Pagina.

Jag har läst stora delar av Freeman och Ang och tyckte båda var bra. De fanns båda på Uppsala stadsbibliotek. Gå till närmaste bibliotek/ bokhandel och kolla.

Listan ovan kommer från sökning i Libris (www.libris.kb.se) på signum Pnaab

Många böcker om digitalfoto har långa utläggningar om vilken kamera man bör köpa men när man läser boken är de modeller som beskrivs ofta inaktuella. Det glansiga papperet och de många färgbilderna gör också priset högt så det är värt besväret att kolla in dem först.

Göran Lindgren

ANNONS
Götaplatsens Foto