Annons

Think outside the Box!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Schulz

Aktiv medlem
Jag skulle vilja bli mer kreativ och vidga mina vyer när det kommer till fotografering. Det är ju så att man tar upp kameran blåser av lite bilder, leker med bländaren eller slutartiden men bilderna som jag i slutänden får skiljer sig inte speciellt från varan.

Hur bryter man detta? Hur skall man gå tillväga för att få igång kreativiteten och bryta det mönster man har?
Gärna konkreta tips på hur ni har brutit det mönster ni haft och givit er in på något nytt. Kanske någon bok som kan hjälpa en på traven?

/seb

Det kostar ju inget extra att ta många bilder i denna digitala ta tid, gör det. Var rörlig, spring runt prova olika bildvinklar. Ner på marken och kryp, ta med en stege.

MVH: Björn

När jag var i USA i våras fastnade jag i NY och hade inga pengar, men kamera, laptop och lightroom så jag började med klassiskt gatufoto och blev frälst. Resulterade i utställning när jag kom hem.

Så att begränsa sig eller utsätta sig för helt nya miljöer kan vara riktigt bra.

Jag skulle vilja bli mer kreativ och vidga mina vyer när det kommer till fotografering. Det är ju så att man tar upp kameran blåser av lite bilder, leker med bländaren eller slutartiden men bilderna som jag i slutänden får skiljer sig inte speciellt från varan.

Hur bryter man detta? Hur skall man gå tillväga för att få igång kreativiteten och bryta det mönster man har?
Gärna konkreta tips på hur ni har brutit det mönster ni haft och givit er in på något nytt. Kanske någon bok som kan hjälpa en på traven?

/seb

Hej !

Ett förslag, Think outside the Box, Gör en resa, kanske inte fysiskt eller ens geografiskt .......

--------------

Köp en sats Akvarellfärger av bra kvalitet, gärna de bästa, ca 12st färger räcker till början, lämpligt Akv-papper, några penslar och blyertspennor och börja rita / måla omgivningen, det behöver inte vara märkvärdiga saker utan sånt man har till hands, köksbordet, en rosa disktrasa på diskbänken, utsikten från köksbordet, eller varför inte , nått drömlikt man tror sej kunna "se", ( mycket svårare än vad man någonsin kan tro ).

//MW

Prova "fel" utrustning eller inställningar; t.ex om första tanken för en bild är telefoto så prova istället att göra något med vidvinkel, och tvärtom.

Gå ut och försök hitta motiv med bara ett objektiv som du inte använt på länge.

Fota till ett tema, kanske "rött" eller "fyrkantigt".

Slappna av och sluta tänka för mycket.

Det blir ju så löjligt mycket bilder då? Och det innebär ju timmar och åter timmar vid datan. Jag vet att det kanske är det absolut bäste för att kunna utvecklas men det skall ju då finnas tid till det med. Man vill ju nå så bra resultat som möjligt redan när pekfingret får kontakt med avtryckaren.

Hej !

Ett förslag, Think outside the Box, Gör en resa, kanske inte fysiskt eller ens geografiskt .......

--------------

Köp en sats Akvarellfärger av bra kvalitet, gärna de bästa, ca 12st färger räcker till början, lämpligt Akv-papper, några penslar och blyertspennor och börja rita / måla omgivningen, det behöver inte vara märkvärdiga saker utan sånt man har till hands, köksbordet, en rosa disktrasa på diskbänken, utsikten från köksbordet, eller varför inte , nått drömlikt man tror sej kunna "se", ( mycket svårare än vad man någonsin kan tro ).

//MW

Tanken har slagit mig och det är kanske något som man skulle testa. Tack

1. Kasta en snöboll - ställdig där den landar och ta tvinga dig ta en bra bild.
2. På sommaren om du har makro objektiv. Släng en hoppring och tvinga dig ta en bra bild på nåt som finns i den.
3. Gå på en promenad stanna efter 5 minuter (eller nå liknande). HItta ett motiv från den platsen.

4. 1 och 3 kan kombineras med att man återvänder och gör bilden bättre eller bara följer tidens växlingar, olika väder, tider på dygnet..

5. Hitta en dålig bild (av dina egna eller nåt annat ställe) och bestäm dig för att genomföra bildidén bättre.
Om bildidén är ett budskap så behöver ju inte motivet vara det samma. Är det ett motiv så behöver kanske inte plats etc vara det samma det handlar mer om att undvika de "misstag" som den som gjorde förlagan gjort.

2. På sommaren om du har makro objektiv. Släng en hoppring och tvinga dig ta en bra bild på nåt som finns i den.
3. Gå på en promenad stanna efter 5 minuter (eller nå liknande). HItta ett motiv från den platsen.

4. 1 och 3 kan kombineras med att man återvänder och gör bilden bättre eller bara följer tidens växlingar, olika väder, tider på dygnet..

5. Hitta en dålig bild (av dina egna eller nåt annat ställe) och bestäm dig för att genomföra bildidén bättre.
Om bildidén är ett budskap så behöver ju inte motivet vara det samma. Är det ett motiv så behöver kanske inte plats etc vara det samma det handlar mer om att undvika de "misstag" som den som gjorde förlagan gjort.

Mycket bra tips! Gillar själv att återvända till samma plats flera gånger vi olika tidpunkter och årstider för att hitta ny vinklar och ljus. Detta hjälper mig att leta efter mer kreativa kompositioner när jag sen ställs inför nya motiv och situationer.

Tack, du det var några väldigt bra tips!!
Detta måste såklart provas.

Hur bryter man detta?
Jag skulle nog göra raka motsatsen till vad vissa föreslagit, genom att börja tänka på vad det är du gör och varför. Sluta "knäppa lite kort" utan lyft kameran till ögat först när du bestämt dig för hur bilden ska se ut. Ställ in allting i kameran för att få det resultat du vill ha, inte för att "leka lite", för det leder ingenvart ändå.

Alltså; sikta på att bli mer målmedveten. Ta bara bilder som är värda att spara.

ANNONS
Götaplatsens Foto