Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Think Tank Lens Changer vs Lowepro Lens Exchanger Case

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Har konstaterat att jag ofta bara har ett hus och ett par gluggar med mig, och dessutom aldrig packar ner kameran, så jag tänkte testa någon form av bälte och objektivväska. Var först inne på Lowepros Lens Exchange Case med plats för en glugg stängd, men två fack för smidigt byte. Nu börjar jag dock luta mer åt en separat väska typ Think Tank Lens Changer för varje glugg i stället. Vad säger ni? Vilket är bäst? Finns det andra alternativ?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det mest klassiska alternativet är Domkes objektivväskor. De är sydda i grov bomull som slits och nästan helt utan finesser. De är rätt diskreta med sin mjuka bomullsväv. Har man inte någon glugg i så blir de platta. Lätta att fästa i en vanlig livrem.
http://www.atphototech.se/domke-f901-compact-pouch-p-329-c-103.aspx

För privat fotografering använder jag oftast Domke, men jobb då jag inte behöver vara så diskret så kör jag Think Tanks skin-serie. Till skillnad mot Lens Changer är skin-väskorna mjukare vilket gör att de inte tar plats och sticker ut när de är tomma. De har små finurliga fack och vissa modeller kan expanderas.

Jag har bara Lens Changer till 200/2 och 300/2,8. Till dem är Lens Changer den minsta och smidigaste väskan som går att uppbringa. De mindre Lens Changer-modellerna kan vara lite mer snabbjobbade än skin-serien eftersom de är mer fasta i hullet.

Ytterligare ett alternativ till Think Tanks skin-serie är Newsware som också säljs av AT Phototech.
 

Drogen

Aktiv medlem
Tackar! Jag tänker mig att det kan bli svårare att peta ner gluggen i en väska som inte är "så fast i hullet" men det får man kanske lite rutin på efter hand. Diskret är definitivt ett köpmotiv att väga in. Ska kolla Newsware också.
 
ANNONS