Annons

Tid och bländare vid förstoring

Produkter
(logga in för att koppla)

jary

Medlem
Hej.
Ändras bildresultatet om jag väljer liten bländare och lång belysningstid eller tvärt om, dvs den totala belysningen av papperet blir den samma men med olika belysningsstyrka? Dvs är det någon fördel med det ena före det andra?
Kan resultatet påverkas eller förbättras på detta sätt om man försöker göra det bästa av ett underexponerat negativ (sv/vitt)?

Har en gammal kontrastfiltersats från Kodak, ca mitten 70 tal med filter från 1 1/2 till 4. Funkar dessa filter med moderna polykontrast eller multikontrast papper? Har val av tid och bländare, dvs kort tid och mycket ljus eller lång tid och svagare ljus någon betydelse för resultatet?

Tacksam för tips på val av pappersframkallare för bästa resultat med negativ som är underexponerade....

Kvaliteten blir som bäst runt bländare 8-11. Bländar man upp för mycket så finns det risk för att hörnen blir oskarpa, även med bra optik.

För att göra det bästa av ett underexponerat negativ behöver du kanske blända ner ännu mer (16-22 någonstans) för att inte få jättekorta tider. Filtersatsen bör fungera bra. Du kommer behöva använda ett högt filter för att rädda bilden. Kanske ända upp till femman egentligen.

Pappersframkallare bör gå bra med vanlig standardframkallare, typ Kodak Dektol, Ilford Multigrade, Agfa Neutol osv. Men om kontrastfiltrena inte räcker går det att höja kontrasten även med hjälp av en hårdare framkallare. Jag har använt Tetenal Dokulith i 1+5-spädning som pappersframkallare. Det höjer kontrasten ungefär ett halvt steg, enligt mitt ögonmått.

Skillnaden mellan lång tid / liten bländare och kort tid / stor bländare, förutom det jag nämnde är också att om du får väldigt långa tider så kan pappret få lägre kontrast pga slöjning från mörkrumsljuset, men då pratar vi flera minuters tid, och det bör du knappast få om du har ett tunt neg.

Lycka till!

Senast ändrad:
Skiljer det något mellan småbild och mellanformat? Bör man ha f8 - f11 oavsett format på negativet och oavsett vilken diffusor man använder?

Nu tänkte jag utifrån småbild. Men jag brukar få väldigt korta tider när jag kopierar mellanformat, så jag blir ofta tvungen att gå ner på 16-22 för att ha kontroll över efterbelysningar och så. Jag funderar på om man förlorar någon skärpa på att blända ner mer, såsom man gör när man fotograferar. Jag har inte märkt av något sådant.

Borde man inte få längre tider med mellanformatsnegativ? I och med att ljuset sprids ut över en större yta... Eller så tänker jag fel nu.
Det beror väl på brännvidden på objektivet också?

Det beror på. Avänder du samma objektiv och kondensor för småbild och mellanformat, så utnyttjar du ju inte allt ljus när du kopierar småbild. Byter du kondensor, så bryts mer ljus ihop på småbildsnegets yta, och du bör få ungefär samma ljusmängd på förstoringspapperet.
Om din förstoringsapparat jobbar med färghuvud eller annat diffust ljus i stället för kondensor blir det mer ljus ju större yta negativet har.

ANNONS
Götaplatsens Foto