Annons

Tiltfunktionen på 430EX

Produkter
(logga in för att koppla)

Trilobiten

Medlem
Hejsan,

Som ny ägare till en Speedlite 430EX sitter jag nu och betar av manualen. Jag har en fundering angående tillvägagångssättet man justerar blixthuvudet, eftersom jag inte riktigt blir klok på hur jag ska tolka manualen.

I manualen står det: "Håll <PUSH> nedtryckt och vrid blixtreflektorn" (detta gäller ändring i horisontalled).

Sen kan man läsa: "Du kan också ställa in utlysningsvinkeln manuellt" (dvs ändring i vertikalled).

Min småknasiga fråga är: måste man trycka in <PUSH>-knappen även när man ändrar utlysningsvinkeln?

En Åstorpare till!! Kul. ;)

Utlysningsvinkel handlar inte om den vertikala tilten. Det är den förändring, "Zoomning", som blixten gör i förhållande till vilken bränvidd du använder. En vidvinkel behöver ju bredare utlysning än ett tele. Detta sker helt automatiskt om du vill, men går också att göra manuellt.

Så: Nej du behöver inte tänka på pushknappen för det. Tror inte du behöver det för att tilta huvudet vertikalt heller, det är nog bara horisontellt det behövs. I alla fall är det så på min 580.

/Arne

Hej Arne från Åstorp :).

Hmmm, okej. Då tror jag att jag förstår (eller så är jag ännu mer förbryllad). Med andra ord, ska blixthuvudet flyttas i sidled måste jag trycka in knappen. Ska jag flytta huvudet i vertikalled behöver jag inte bry mig om knappen?

Jag förstår (nu) vad du menar med utlysningsvinkel/zoom, men inte varför Canon ska slänga in en mening om det i direkt anslutning till hur man flyttar blixthuvudet...

Fel av mig!!! Mitt minne sviker. Sorry

Man måste hålla inne knappen även för vertikaltilt!!
Dock inte i de mellanläge som finns.

I min manual (engelsk) där tiltningen och dess effekter beskrivs står det:

"If the flash coverage is set automatically, the flash will be fixed to 50mm."
"You can also set the flash coverage manually."

Med detta menas att om man vrider blixthuvudet fixeras utlysningsvinkeln till det som motsvarar 50mm om den justeras automatiskt. Men du har möjlighet att justera detta manuellt om du använder annan brännvidd.

Är det den texten du tänker på?

Nej, inte riktigt. Att utlysningsvinkeln fixeras till 50mm om man flyttar blixthuvudet har jag nu insett. Vad jag inte förstod var om man var tvungen att trycka in den lilla knappen som frigör blixthuvudet även om huvudet endast ska flyttas vertikalt (som jag felaktigt benämnde ändring av utlysningsvinkel).

Jag hade väl hoppats på att man kunde justera blixthuvudet upp och ner utan att behöva böka med en knapp :)

Var du glad att det bara finns en knapp!
Äldre modeller av de här blixtarna hade olika låsknappar för höjd- och sidled, har jag hört sägas. Min 580 EX II har också bara en knapp. Jag tycker inte alls det är något problem, då den sitter på ett ställe där det är tämligen naturligt att hålla i kameran, när man ska tilta/vrida.

ANNONS
Götaplatsens Foto