Annons

Time Lapse - Kan jag slita ut kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Stop motion kan man ta med en videokamera utan slutare. Om man är kopplad till en dator så sköter en programvara bildtagningen. Det låter lyxigt att slita ut sin systemkamera på detta sätt om inte resultatet kräver det.
 

apersson850

Aktiv medlem
De har sådana där riggar hos Molanders, bara att gå dit att köpa. Finns både för bokskanning och tidningsskanning - koola manicker :)
Jaha, och när jag tittar där ser jag att en av deras leverantörer, tyska Image Access har sin amerikanska verksamhet i Boca Raton, Florida. Där huserar Océ North America (f.d. Siemens) också. Det är en liten bransch,,, Fast Ricoh InfoPrint (f.d. IBM) håller förstås till med utveckling i Boulder, Colorado och Fuji-Xerox i Rochester, New York. Hmmm, tror jag tar tillbaka min första tanke, även om den såg ut att vara mer än en slump.
 
Jag gissar att eos550d har IR för fjärrutlösning? Jag gjorde så att jag köpte en IRfjärr och en intervalltimer från Kjell och Co som man kan justera intervall och puls med. Billigt jämfört med att köpa ex PClix som har samma funktion.
 

AnteVante

Aktiv medlem
Jag gissar att eos550d har IR för fjärrutlösning? Jag gjorde så att jag köpte en IRfjärr och en intervalltimer från Kjell och Co som man kan justera intervall och puls med. Billigt jämfört med att köpa ex PClix som har samma funktion.
Hur kopplar du ihop intervalltimern med irfjärren? är det en RC-5 fjärr?
 
Hur kopplar du ihop intervalltimern med irfjärren? är det en RC-5 fjärr?
Det är inte en RC-5 fjärr.

Så löder man 2 kablar mellan intevalltimern och fjärren. Eftersom jag själv klarade av detta så kan nog vem som helst göra det då jag inte har någon kunskap i övrigt om elektronik... Dock berättade en elektroniknörd till kompis att det finns bättre alternativ, att intervalltimern är överdimensionerad för detta ändamål. Men som sagt, det fungerar bra för mig iaf.
 

AnteVante

Aktiv medlem
Det är inte en RC-5 fjärr.

Så löder man 2 kablar mellan intevalltimern och fjärren. Eftersom jag själv klarade av detta så kan nog vem som helst göra det då jag inte har någon kunskap i övrigt om elektronik... Dock berättade en elektroniknörd till kompis att det finns bättre alternativ, att intervalltimern är överdimensionerad för detta ändamål. Men som sagt, det fungerar bra för mig iaf.
Vilken fjärr kör du?
Du har möjligtvis inte bild på konstruktionen?
Det låter nämligen som ett kul julprojekt att pyssla me
 

Henrik Y

Medlem
Jag har själv testat på det här med time lapse och jag drar mig lite för att göra det med min 550d. Dom gånger jag gör det är det vid speciella tillfällen och då blir det kanske 300-500 bilder/gång.

När man lägger ihop det till en film så behöver man inta hålla sig till 24b/s utan man kan gå ner till 10-15b/s utan att det ser hackigt ut eftersom det ändå gör det pga att det är en time laps.
 
Senast ändrad:

Per N

Aktiv medlem
Nja, bara för att det är time lapse innebär ju inte direkt att det måste vara hackigt. Visst kommer det nog att hacka lite om man kör på 10-15 fps, men går man upp på 25-30 fps så bör det inte hacka. Mycket har ju att göra med hur lång slutartid man använder. Kör man med 1/100 sekund spelar det nog inte så stor roll om man kör med 60 fps, då hackar det nog likt förbannat.

Jag har lagt upp min senaste time lapse på tuben:

http://www.youtube.com/watch?v=P0SyhF8CXkY

Jag brukar använda mig av en slutartid på ca en halv sekund. Kör jag på 15 fps så blir det i regel lite hackigt, men om jag går upp till 25-30 fps så flyter det så fint så =)
 

Wilhelm

Aktiv medlem
Är mera intervallet som avgör för att inte himlen skall rycka och att man spelar upp det i 25 fps eller mer. Himmel flyter utan hack även med en slutartid på 1/1250s
 

Slapokas

Aktiv medlem
Jag vet att en del Canon-kmeror kan styras via en Texas-miniräknare, typ TI-82 och bättre. Det fins program som gör att de styr i princip allt om när bilderna ska tas och hur många. Är du inte van att hantera dem är det dock en hel del jobb för att lära sig, men har du en från skolan kanske det är en bra lösning.

Annars finns det ju fjärrutlösare som också innehåller en del automatik om du inte har en Texas.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=gigaTProC

Trist att behöva slänga 90% av bilderna :-(
Vart kan man hitta info om hur man styr kameran med en TI-82??
Låter väldigt intressant tycker jag :)
 
ANNONS