Annons

Tips: Bildöverföring och Linux

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas_lindquist

Aktiv medlem
Hejsan!

Vet inte om detta kan intressera någon, eller om det ens finns Linuxanvändare på Fotosidan, men här kommer mitt inlägg i alla fall:

Kör själv en linuxburk (Gentoo) och tyckte det var lite krångligt med bildöverföring.

Jag har en USB-kortläsare som jag använder mig av.

Jag ville med ETT kommando, skapa en lämplig mapp i mitt filsystem samt kopiera över alla bilder från kortet till denna mapp.

Om du följer dessa enkla steg så lyckas även du!

Steg 1
Skapa en lämplig katalog att mounta ditt minneskort till.
root@host> mkdir /mnt/smart-media

Steg 2
Se till att du har stöd för USB-lagringsenheter i din kernel, och lägg till följande rad till fstab

root@host> echo "/dev/sda1 /mnt/smart-media vfat user,noauto,umask=0077 0 0" >> /etc/fstab

Steg 3
Som vanlig användare, i mitt fall är jonasl, lägg följande text i en fil som du kallar för t.ex. tanka.

# ===== TANKA =====
#!/bin/bash

# SET FOR WHICH USER AND WHAT RIGHTS

MY_USER="jonasl"
MY_GROUP="users"
MY_RIGHTS="755"

# SET ALL DIRECTORY VARIABLES. BE SHURE TO END WITH / !!
MOUNT_DIR="/mnt/smart-media/"
LOCAL_PHOTO_DIR="/home/jonasl/local_photo/"

# MOUNT THE SPECIFIED DEVICE
mount $MOUNT_DIR

#CREATE ADEQUATE FOLDER TREE
echo "Folder description:"
read DESCRIPTION
DESCRIPTION="`echo $DESCRIPTION | tr [" "] ["_"]`"

TODAYS_FOLDER="`date +%F_`$DESCRIPTION/"

DEST="`echo -e $LOCAL_PHOTO_DIR$TODAYS_FOLDER`"
DEST_JPG=$DEST"`echo jpg/`"
DEST_RAW=$DEST"`echo raw/`"

mkdir $DEST
mkdir $DEST_JPG
mkdir $DEST_RAW

# LOOK FOR FILES AND START TRANSFER
find $MOUNT_DIR -name "*.jpg" -exec cp {} $DEST_JPG \;
find $MOUNT_DIR -name "*.cr2" -exec cp {} $DEST_RAW \;

# UMOUNT THE SPECIFIED DRIVE
umount $MOUNT_DIR

# CREATE CORRECT OWNERSHIP AND RIGHTS
chown -R $MY_USER:$MY_GROUP $DEST
chmod -R $MY_RIGHTS $DEST

#===== END OF TANKA =====

Steg 4
Se till att ändra variablerna i början av filen för att passa dig!

Märk väl att kommandon som t.ex. mount enbart får utföras utav root, i vanliga fall. Därför, ändra ägaren till root och ge den rwsr-xr-x som rättigheter.

root@host>chown root:root tanka.sh
root@host>chmod 4755 tanka.sh

Du är nu klar!
Kör man scriptet så ger den följande till st.out:

jonasl@jaegermeister:[~]> scripts/tanka.sh
Folder description:
Detta är en liten testmapp

jonasl@jaegermeister:[~]> cd local_photo/
jonasl@jaegermeister:[~/local_photo]> ls -R 2004-10-08_Detta_är_en_liten_testmapp/
2004-10-08_Detta_är_en_liten_testmapp/:
total 0
drwxr-xr-x 2 jonasl users 144 Oct 8 00:28 jpg/
drwxr-xr-x 2 jonasl users 48 Oct 8 00:28 raw/

2004-10-08_Detta_är_en_liten_testmapp/jpg:
total 2.8M
-rwxr-xr-x 1 jonasl users 895K Oct 8 00:28 img_0107.jpg
-rwxr-xr-x 1 jonasl users 953K Oct 8 00:28 img_0108.jpg
-rwxr-xr-x 1 jonasl users 939K Oct 8 00:28 img_0109.jpg

2004-10-08_Detta_är_en_liten_testmapp/raw:
total 0
jonasl@jaegermeister:[~/local_photo]>

Hoppas att någon blev gladare i alla fall!

//JonasL

Visst finns det fler än du som kommit till insikt ;-)

Själv gör jag det med Supermount-ng i härlig symbios med hotplug, vilket då "automountar" till vald katalog (vald i fstab), avmonteringen går också per automatik, Plugin/Plugur, inget skript att köra mao. "Tankandet" gör jag med vanlig dra o släpp med musen i filhanteraren. Det skall visst finnas färdigkonfade kärnor till Gentoo med Supermount-ng, själv kör jag Slackware 9.1 med "egenrullad" och patchad 2.4.22 kärna.

Mandrake har också en annan lösning för det där så att du bara pluggar i kortet sedan klart, tror detsamma gäller SuSe och RedHat/Fedora.

Visst finns det fler linux-nissar på fotosidan. Jag ogillar starkt att göra något som root så jag brukar sätta mounträttigheter till den person som är inloggad lokalt på burken. På det sättet slipper jag strula med root-kontot i onödan.

Ett annat sätt är att använda automount.

Sedan finns ju det utmärkta programmet gphoto2 för att tanka direkt från kameran.

Självklart så finns det många metoder att göra ovanstående, men jag gjorde ett shell-scripts som uppfyller min egen kravspecification.

Jag tror säkert att det finns fina GUI att använda, men har aldrig varit någon speciellt fanstast av dylika + att mitt script skapar automatiskt en mapp efter mina arkiveringsprinciper.

FYI så finns inte Supermount-ng i kernel >= 2.6.8 för att det skall framöver skötas "utanför" d.v.s. inte i Kernel. (Jag vet att detta gäller Gentoo i alla fall). Har ändå inte gillar automount speciellt bra i alla fall, men det är ett helt annat forum...

//JonasL

ANNONS
Götaplatsens Foto