Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tips: Canon 350d + objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

andersandlund

Ny medlem
Hallo..

Har tänkt köpa mig en Canon 350d och skulle vilja ha hjälp med val av objektiv.

Objektivet som följer med det vanligaste paketet (som är ett EF-S 18-55/3,5-5,6) har jag hört mycket dåligt om men smatidigt kan man läsa att det inte är så dumt i vissa rescensioner.

Eftersom jag har tänkt använda min kamera för att försöka göra nått av min dröm att bli jaktjournalist så ställs ganska höga krav på bildkvaliten. Budgeten är begränsad till cirka 4000:- och det är framförallt ett normalzoomobjektiv jag söker men tar gärna emot andra förslag.

Vore oerhört tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta. När min gamla systemkamera för ett tag sedan la av tänkte jag nu prova på den digitala tekniken.

//Okunnig

Första frågan: Hade du några objektiv till den gamla kameran. Dessa kanske går att använda på en ny DSLR.

Andra frågan: Du säger att du vill använda kameran till jakt. Innebär det att du bedömer att de flesta bilder kommer att tas på ett stort avstånd till motivet (alltså kommer du att fota vilt på avstånd eller mest troféer på nära hand)?

Normalzoom inom din budget blir annars Sigmas 18-50/2,8 eller Tamron 28-75/2,8. Båda uppskattade objektv här på Fotosidan.

Min gamla systemare var en Konica Fs-1, antik. Har ett 300:as vivitar till den samt ett standard konica 40mm. Har även en blixt.

Fotograferingen sker mest på nära håll men naturligtvis är tanken att kunna skaffa ett objektiv med lite zoom senare. Det ultimata hade varit om jag haft bådadera men vill inte köpa två "skitobjektiv" istället för ett av bra kvallite om du förstår vad jag menar. Kanske finns det en kombination??

Mycket tacksam för ditt svar...

ANNONS
Götaplatsens Foto