Annons

Tips för att fota firmafesten med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)
Andra ridån...

Om ex. en spotlight glimmar till i en glasögonbåge eller liknande skadar det ju inte att synka på andra.
Nu är ju själva ljuseffekten kanske inte huvudtanken i bilderna, men jag vill då gärna ha saker i en naturlig ordning.

Med all respekt, men jag tror du har missförstått vad skillnaden blir mellan synk på första och andra ridån.

Om man synkar på första eller andra ridån har bara betydelse för åt vilket håll eventuella ljusspår ser ut att röra sig. Om du t.ex. fotograferar en bil som åker förbi med lång slutartid och blixt synkad på första ridån så kommer det se ut som att bilen backar, eftersom ljusspåren ser ut att "gå åt fel håll". Där är det en bra idé att synka på andra ridån.

Däremot spelar det ingen roll för hur ljuset blandas. Det är inte som många tror att blixtljuset "släcker ut" annat om blixten synkas på andra ridån.

För mingel/vimmel är det däremot generellt en ganska dålig idé att synka på andra ridån med långa slutartider. Kommer det förbi ett luciatåg är det dock en god idé att kliva över på synk på andra ridån.

1: Folk tror att bilden är tagen redan när förblixten går av. När huvudblixten sedan tänds någon halvsekund senare så har de ofta blinkat, börjat vända sig om, e.t.c.

2: Synkar man på första ridån så kommer huvudblixten i princip när man trycker på avtryckaren, och sedan fortsätter slutaren vara öppen. Vill man t.ex. ta en bild på en person, där man blandar in lite häftiga ljusspår genom att röra kameran, så är det otoligt mycket enklare att göra när man synkar på första ridån. Synkar man på andra ridån så måste man ju börja med att röra kameran, och sedan måste man tajma rätt så man har den komposition man vill ha när blixten brinner av.
 
Med all respekt, men jag tror du har missförstått vad skillnaden blir mellan synk på första och andra ridån.

Om man synkar på första eller andra ridån har bara betydelse för åt vilket håll eventuella ljusspår ser ut att röra sig. Om du t.ex. fotograferar en bil som åker förbi med lång slutartid och blixt synkad på första ridån så kommer det se ut som att bilen backar, eftersom ljusspåren ser ut att "gå åt fel håll". Där är det en bra idé att synka på andra ridån.

Däremot spelar det ingen roll för hur ljuset blandas. Det är inte som många tror att blixtljuset "släcker ut" annat om blixten synkas på andra ridån.

För mingel/vimmel är det däremot generellt en ganska dålig idé att synka på andra ridån med långa slutartider. Kommer det förbi ett luciatåg är det dock en god idé att kliva över på synk på andra ridån.

1: Folk tror att bilden är tagen redan när förblixten går av. När huvudblixten sedan tänds någon halvsekund senare så har de ofta blinkat, börjat vända sig om, e.t.c.

2: Synkar man på första ridån så kommer huvudblixten i princip när man trycker på avtryckaren, och sedan fortsätter slutaren vara öppen. Vill man t.ex. ta en bild på en person, där man blandar in lite häftiga ljusspår genom att röra kameran, så är det otoligt mycket enklare att göra när man synkar på första ridån. Synkar man på andra ridån så måste man ju börja med att röra kameran, och sedan måste man tajma rätt så man har den komposition man vill ha när blixten brinner av.

Nej jag har inte missförstått någonting, men verkar som jag blev missförstådd istället!

Däremot är det kanske en smaksak om man gillar att ha ett ljusstreck framför en människa som rör sig frammåt eller om man som jag gillar att ljuset släpar efter i den riktning som jag upplever motivet röra sig.

Smaksak kan tyckas.... Har inte alls kommenterat exponeringstid och att ta vara på befintligt ljus, utan bara ordningen på rörliga delar i bilden. Visst, jag struntar oftast i att baksynca, men det är ändå bra att veta om tiderna börjar dra iväg.

Ganska kul att måla med ljus i mingelbilder, men som du skrev är det ju inte det enklaste att förutse slutresultatet på varje exponering.

Men i denna digitala era är det ju bara att mata minneskorten full och sålla skräpet hemma.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto