Annons

Tips för Wacom-bräda

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Gick och köpte mig en wacom-bräda idag. Det blev en Intous-3 A5.

Främsta användningsområdet är för enklare retouch, men jag söker även tips för lite mer avancerad användning. T.ex. hur man på ett snyggt och naturtroget sätt "sminkar" digitalt. Eller andra tips som kan vara bra att veta.

Någon som vet någon bra site som har lite bra tutorials?

det finns säkert en massa fina tutorials för sånt.
har inte trillat över någon som jag tycker är riktigt bra dock, och ser fram emot länkar till bra sådana.
själv använder jag pensel, skugg- och efterbelysningsverktyg, nivåer och nyans/mättnad i justeringslager och diverse annat, samt mestadels måleritalanger och makeupkunskaper.

har du nåt tips på nån bra utgångspunkt för att t.ex. lägga på ögonskugga? Gissar att man bör köra airbrush, ganska lågt tryck (samt ställa in så att trycket på pennan styr trycket på airbrushen), låg opacity och typ overlay?

Jag som tveklöst utan att ljuga eller överdriva kan säga att ingen använder wacom så mycket som jag. Om du bara ger det en tid så kommer du att se att du kan slänga musen.Eldrim har rätt, du måste ju kunna hantera din wacom på samma sätt som du kan hantera en vanlig penna.... E du en kratta på att rita i vanliga fall så kan du ju glömma den digitala sminkningen (fan va alla kör med det nu... vem på fotosidan gjorde det innan mig?). Men som sagt övning ger färdighet så koppla ur musen, ovant i början men lönar sig i slutet.

Sitter 8 timmar på jobbet med en Wacom a5... men hävdar bestämt att det känns skönare i armen när jag kommer hem o sitter med min a6:a. SÅ SNÄLLA KÖP A6, o spara musarmen (det är ändå inte wacom storleken som impar på brudarna).

Tja, då får jag nog glömma sminkningen :)
För bra på att teckna och måla har jag aldrig varit :)
Men det var ju inte därför jag köpte den, så det spelar ingen roll :)

Angående storleken så har jag nu redan köpt en A5'a, eftersom A6'an kändes för liten. Men om man skulle känna annorlunda så kan man alltid "remappa" kontrollytan om man vill..

Jo... jag vet... Men formatet A6 e liksom bara goare om man vill sjunka ner i soffan o bara softa framför Photoshop. Den liksom passar i handen som en bok.

Angående sminkretouch så kan man ju säga att du sminkar på samma sätt som om du hade sminkat en person med en pensel. Låg opacitet och utnyttja pennans tryckkänslighet för att mörka ner eller ljusa upp.
Du behöver alltså inte vara grym på att måla... men du måste kunna hantera en penna. Öva med en blyerts o skugga en cirkel till en 3d liknande boll. Med såna enkla övningar så övar du snabbt upp förmågan.

pellapoo skrev:
(fan va alla kör med det nu... vem på fotosidan gjorde det innan mig?)
jag kanske? jag började med sånt ´93... långt innan fotosidan föddes. ;o)

jag måste hålla med pellapoo.
en A6 är grymt mycket skönare än större brädor, för ju mindre rörelser man behöver göra, desto mindre risk för knas i hand, arm och axlar.
ett plus är ju oxå att en liten bräda tar mindre plats.

det gäller bara att göra sig van vid en mindre bräda, så man märker att man inte behöver den stora ytan.
för mig personligen är det en ren lättnad att gå från en A5 till A6.
att sitta med en A4 är en ren plåga.
en plåga jag inte inser förns jag sätter mig med den lilla och kan slappna av.

intous 3 är ett bra köp!
den bästa brädan jag känner till.
testade en sån och gick å köpte mig en egen på stört.
i A6 förstås. ;o)

ANNONS
Götaplatsens Foto