Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips inför luciatåg?

Produkter
(logga in för att koppla)

schrunken

Medlem
Det är dags i år igen, luciatåg på förskolan.
Alla föräldrar kommer stå där och fullkomligt spreja med kamerablixtar, inklusive mig själv.
Den här gången tänkte jag fråga om råd innan så att jag inte kommer hem med kolsvarta bilder med några utbrända stjärngossar.
Förutsättningar:
16:00 utomhus (dvs mörkt), troligtvis ingen snö, med tanke på anstormning av andra päron lär avståndet bli + 5 meter.
Utrustnig:
50D + 430EXII + 15-85IS alt 70-300L IS (har bouncer till blixten men den lär jag inte ha nytta av utomhus).
Tar gärna emot tips på inställningar ISO, WB, slutartid mm.
Det här är inte min grej egentligen så jag hoppas ni kan hjälpa mig med tips för att få med några vettiga bilder hem.

Något jag tänkte testa denna lucia är längre slutartid än vanligt ~1/20 tillsammans med en "mjuk" blixt, det skapar rörelse i bilden samtidigt som det man siktar på hamnar i fokus av bilden.

EDIT: skulle jag tipsa på lins och iso för i ditt fall med mitt ovan nämnda fotoförslag vore det förståss 15-85'an och 200-320iso.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto