Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips om stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

taz_k

Aktiv medlem
Hej,

Jag är på jakt efter ett bra stativ och skulle behöva lite tips och svar på några frågor. Jag är beredd att satsa 2-5kkr.

* Kolfiberstativ är lätta men hur stabila är de? Hur pass stryktåliga är de, känns som om de borde bli ganska sköra (iaf för vassa föremål)? Värt att satsa de extra slantarna? Det hade varit trevligt med ett lätt stativ. Det jag har idag är lånat och väger bly och får därför sällan hänga med.

* Skillnad på 3 och 4 delade stativ?

* Några förslag på stativ som brukar vara omtyckta/får bra i test?

Tack på förhand!
/K

Hej!

Jag har också en D90 och har två stativ till den. (kolla min väska)
Ett begagnat Velbon VE-3 med ett manfrotto-huvud, 486.
Sen köpte jag ett Manfrotto 190XPROB och även det med ett manfrotto-huvud, 488, för att jag ville ha ett nytt stativ helt enkelt.
Velbon-stativet är jag himla nöjd med och har tagit massor med bilder med det, av någon anledning har jag inte tagit fullt lika många bilder med manfrotto-stativet men jag tror mest det beror på att jag skiftat lite i vad jag fotograferar men jag är väldigt nöjd med det också.

Kolfiberstativ har jag ingen erfarenhet av men det jag har läst är ju bara bra när det gäller funktionen, dock får plånboken lida.
Oavsett vilket stativ du köper så ingår allt som oftast inget huvud, så glöm inte att ta med ett stadigt huvud i budgeten.
Sen blir alltid ett stativ med fler sektioner mindre stadigt än ett med färre. Flera sektioner ger dock mindre storlek ihopfälld.
Förra fotomässan i Älvsjö pratade jag med en kille som ställde ut stativ angående kolfiber. Han sa det att visst dom är stadiga och benen i det närmaste helt stumma. Men han sa också det att i och med att dom är helt stumma så har de lite dämpning och kan börja vibrera som en gitarrsträng när det blåser och den lägre dämpningen gör att det tar en bra stund innan de slutat vibrera.
Jag vet inte hur stort problem det är i praktiken jämfört med alu-stativ men det tål att utredas om inte annat.

Kolfiberns hållbarhet är både bra och dålig.
Som du säger, stryktåligheten mot vassa föremål och slag är avsevärt mycket sämre än för aluminium. Nu vet jag inte hur man gör när man tillverkar stativ, men när man tillverkar andra saker vet jag att man lägger ett eller två lager glasfiber eller aramidfiber ytterst för att öka slagtåligheten. Glasfibern är ju helt genomskinlig så det går inte att se på artikeln att det finns där.

Jag hoppas det gav något iaf :)

ANNONS
Götaplatsens Foto