Annons

Tips på bil-gps?

Produkter
(logga in för att koppla)
Åk till en butik och testa ett par modeller.
Själv var jag på mediamarkt i Jkpg.
Jag föll för Garmin.
Dessutom har Garmin nyligen köpt upp en konkurrent som har en namnfunktion som var smidig. Men det giftermålet ser man nog inte resultatet av förrän om ngt halvår.

livstids uppdatering är ngt man får antingen vid en dyrare modell eller så kan du köpa uppdateringen löst nu eller senare.
När man köper så är den uppdaterad.

Det var bara generella exempel på varför en dedikerad är bättre men jag tror inte du har en mobil som har 5 tums skärm som en av de nämnda här i tråden har. Det går nog bra prata samtidigt men navigeringen minimeras, iaf när jag testat. Jag har inte själv köpt navigons/tomtoms iphone app men läser man recensionerna/andra tester tycker många att de är ovanliga buggiga och dessutom ger felaktig navigering oftare av någon anledning.
Tycker man skärmen på Iphone är för liten kan man ju köra navigatorn på sin Ipad istället.

Jag läst just några färska tester och ingenstans ser jag att man tycker att Navigon eller Tomtom i Iphone skulle vara "buggigare" eller sämre än i deras egna apparater. Tvärtom har man i Iphone bättre vägvisning, eftersom navigatorn tydligen får ständigt uppdaterad information om trafikproblem och köer.

Dessutom smidigare handhavande, när man slipper knappa in adresserna utan kan ta dem direkt ur adressboken istället.

(Nu börjar jag faktiskt bli sugen på att köpa en app och pensionera min gamla Garmin...)

Tycker man skärmen på Iphone är för liten kan man ju köra navigatorn på sin Ipad istället.

Jag läst just några färska tester och ingenstans ser jag att man tycker att Navigon eller Tomtom i Iphone skulle vara "buggigare" eller sämre än i deras egna apparater. Tvärtom har man i Iphone bättre vägvisning, eftersom navigatorn tydligen får ständigt uppdaterad information om trafikproblem och köer.

Dessutom smidigare handhavande, när man slipper knappa in adresserna utan kan ta dem direkt ur adressboken istället.

(Nu börjar jag faktiskt bli sugen på att köpa en app och pensionera min gamla Garmin...)

Vart läste du testet? enligt användare i AppStore uppdateras inte Navigons längre vilket skapar problem, t ex motorvägen vid Enköping saknas och 80 sträckor visas som 90. Ouppdaterade kartor är dealbreaker för mig. Tomtoms fungerar inte alls efter nya patchen Iphone fått enligt senaste reviews. Sen saknar Iphone radiomottagare så man får akta sig utomlands för höga datatrafikräkningar.

En iPad är antagligen för stor för att man ska hitta en vettig placering av en hållare för den på instrumentbrädan. Jag var ett tag inne på att skaffa en iPad och använda den som bilnavigator, men det ligger på is tills vidare. Jag tror att det finns bättre lösningar.

En iPad är antagligen för stor för att man ska hitta en vettig placering av en hållare för den på intrumentbrädan. Jag var ett tag inne på att skaffa en iPad och använda den som bilnavigator, men det ligger på is tills vidare. Jag tror att det finns bättre lösningar.

Ja sen att jag i såfall måste köpa en iPad med för 5000kr :) även om jag gärna vill ha en. Men är den inte lite stor att sätta i framrutan?

Antagligen köper man inte en iPad enbart för att ha som bilnavigator, och om man ändå har en så kanske det skulle vara praktiskt att använda den som navigator istället för att köpa en till grunka.

Fast som sagt, den är nog lite i största laget.

Garmin säljer numera även så kallade appar till diverse telefoner. Då får man Garmins navigationsmjukvara i den plattform man nu redan har.

Antagligen köper man inte en iPad enbart för att ha som bilnavigator, och om man ändå har en så kanske det skulle vara praktiskt att använda den som navigator istället för att köpa en till grunka.

Fast som sagt, den är nog lite i största laget.

Det är svårt att montera en 10" skärm, kanske en 7" Android-platta är ett bättre val. Faktum är att iPaden är lite för stor och tung i andra sammanhang också, som att surfa från sängen. Det går i vilket fall inte att montera en iPad i vindrutan som någon nämnde, det tar ju upp halva synfältet.

Jag använder min mobiltelefon i bilen (4,3", HTC HD2) med CoPilot, fungerar rätt bra men kartorna skulle behöva fräschas upp efter alla vägbyggen runtom Stockholm.

Det är nog bra med en navigator i mobilen eftersom man alltid har med sig den men en dedikerad är mer komplett. Uppdatering av kartor via AppStore verkar inte fungera tex.

Det är nog bra med en navigator i mobilen eftersom man alltid har med sig den men en dedikerad är mer komplett. Uppdatering av kartor via AppStore verkar inte fungera tex.

En dedikerad gps är förstås bygd enkom för att vara just en gps, med de fördelar det kan medföra. Fast "mer komplett" håller jag inte med om att den är; mobilen har också sina fördelar och funktioner beroende på mobil och njukvara.

Kanske är just iPhone inte optimal för navigering, även om Apple väl har fått fason på multitaskingen nu? Som Nokia-användare är man löjligt bortskämd med bra (och gratis) mjukvara för röststyrd navigering, och nedladdningsbara kartor för off-linebruk för i stort sett hela världen. Bådadera uppdateras dessutom kontinuerligt, direkt till telefonen 'on-the-fly' om man så vill. Det vore bra nog i en 'vanlig' gps, men i mobilen, där man dessutom kan använda kopplingen till internet för sökningar, infouppdatering i kartan osv, plus sin adressbok för navigering direkt till kontakter blir det en snuskigt bra allt-i-ett-produkt. Sen har man ju som sagt den alltid med sig, och jag tycker det är väldigt skönt att ha ett gränssnitt som jag är van vid oavsett sammanhang.

Sen upplever jag mobilens positionering som väldigt snabb, precis och pålitlig - ffa tillsammans med A-gps. Men det kanske de riktigt bra dedikerade gps'erna fixar också?

Men förhoppningsvis går väl utvecklingen mot något i stil med "Terminal mode", där mobiltelefonens kapacitet och funktioner integreras i bilen. Fast det förutsätter väl att branschen lyckas enas om någon slags standard för att det ska bli riktigt bra (fungera med tillräckligt många kombinationer av telefoner och bilar), och med tanke på hur mobiltillverkarna ligger i luven på varandra, och hur urstarka Apple framgångsrikt envisas med att låsa in sina användare i egna och slutna system så känns väl inte det särskilt sannolikt?

Det finns ett par problem till med mobil som huvudsaklig gps. T ex behöver tjejen ibland en gps, då måste hon ta min mobil vilket jag inte vill. Och när hon kör och jag sitter jämte är min mobil låst som gps och jag kan inte använda den. Men för andra kan ju såklart fördelarna överväga.

Men ge din tjej en vettig mobil också då! ;)

Hur funkar förrästen multitaskingen i iPhone - är det enkelt att 'zappa' mellan t.ex. en aktiv navigering, Spotify och webläsaren?

Men ge din tjej en vettig mobil också då! ;)

Hur funkar förrästen multitaskingen i iPhone - är det enkelt att 'zappa' mellan t.ex. en aktiv navigering, Spotify och webläsaren?

Hehe, ja men måste köpa två licenser då med antar jag? Jag vet inte riktigt, användare jag läst recensioner säger att navigationen minimeras om det t ex ringer, och spotify i bakgrunden har jag inte testat. Men Erland sa tidigare i tråden att den klarar multitask utan problem.

Det finns ett par problem till med mobil som huvudsaklig gps. T ex behöver tjejen ibland en gps, då måste hon ta min mobil vilket jag inte vill. Och när hon kör och jag sitter jämte är min mobil låst som gps och jag kan inte använda den. Men för andra kan ju såklart fördelarna överväga.

Är verkligen telefonen låst när du kör GPS-navigeringsprogrammet? De flesta moderna telefoner kan köra flera program samtidigt.

Är verkligen telefonen låst när du kör GPS-navigeringsprogrammet? De flesta moderna telefoner kan köra flera program samtidigt.

Det jag menade var att den kommer ju inte gå navigera efter om jag klickar ner den från vindrutan för att smsa eller läsa mail. så bra multitask har den inte ;)

Det jag menade var att den kommer ju inte gå navigera efter om jag klickar ner den från vindrutan för att smsa eller läsa mail. så bra multitask har den inte ;)

Men jag gissar att röststyrningen funkar fortfarande i alla fall. Om jag kör Spotify i bilen så tonar den ner musiken tillfälligt när den ska spotta ur sig körhänvisningar. Och om det ringer så har jag för mig att kartbilden och navigeringen ligger kvar, även om jag tar samtalet via Bluetooth.

Men visst kan jag förstå att en separat gps kan vara väldigt trevligt, inte minst om man använder den mycket och ofta, och samtidigt har telefonen till annat!

Aha. Tråkigt. Så kan jag göra med min mobiltelefon. Om musikspelarprogrammet är igång (och strömmar ljud till bilens radio via bluetooth) så pausas det vid de tillfällen då navigeringsprogrammet pratar och ger körinstruktioner. Sen fortsätter musikpelaren att spela. Navigeringsprogrammet kan vara "minimerat" hela tiden om man vill.

Jag minns inte riktigt vad som händer när man pratar i telefon. Förhoppningsvis tillåts inte navigeringsprogrammet störa med prat medan man talar med någon i telefonen. :)
Navigeringsprogrammet håller dock hela tiden på och navigerar i bakgrunden.

ANNONS
Götaplatsens Foto