Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på billig scanner för 6x6 negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

hummlan

Medlem
Finns det någon utav alla dessa billiga scanners som går att använda till 6x6 negativ.
Eller kan man gör någon trix med dom billiga 135mm flatbäddscannrarna så man kan lura dom att ta emot och köra 6x6 så är det någon som har tips så är jag väldigt tacksam....
Jag har testat att köra i en epson perfection 1250 med negativhållare men progrmavaran tillåter inte annat än 135 mm fast ljuslampan som lyser igenom negativet är större.

/Micke

Varför snåla när du har så fint format som 6x6? En skanner som Epson 2450 eller 3200 klarar mellanformat och kostar beg runt 2000:- det tycker jag är ett mycket prisvärt alternativ.

Jag har en del äldre 6x6 neg och har gjort så att jag lägger dem på ett ljusbord och fotograferar av dem med min digitalkamera. Det gäller att maska bra runt omkring neget och ha mörkt i rummet för att undvika reflexer i kamerafronter och annat blankt.

Den digitala bilden blir då ca 1500 x 1500 pixlar (kameran har 3.2 Mpix) Det duger mer än väl om man bara ska lägga ut bilden på internet eller visa bilden i datorn.

Man kan också göra pappersbilder upp till ca 12 x12 cm med skrivaren i rätt bra kvalité. Men önskas högre kvalite då är det nog en filmskanner som gäller.

JonAnder skrev:
Varför snåla när du har så fint format som 6x6? En skanner som Epson 2450 eller 3200 klarar mellanformat och kostar beg runt 2000:- det tycker jag är ett mycket prisvärt alternativ.

Håller med. Vi har en Epson 2450 till glasplåtar och negativ på jobbet. Till mellanformat räcker den riktigt bra och till småbild är den acceptabel men långsam. Vi har mest svartvit mellanformat på jobbet (ca 13000) som ska skannas och jag antar att när 2450:n dör så blir det en 3200 eller vad som finns då. Enda nackdelen med den är att den beskär 13x18 cm glasplåtar en aning för mycket men om bilden kräver det får man ju skarva ihop två skanningar. Ibland är det tur att man jobbar kommunalt och kulturvärdet värderas högt. Kommersiellt hade det väl aldrig funkat :)

bildsten skrev:
Jag har en del äldre 6x6 neg och har gjort så att jag lägger dem på ett ljusbord och fotograferar av dem med min digitalkamera.

Det där är en bra lösning. Vi har ca 5000 porträttglasplåtar (9x12) från Systrarna Hedbergs Fotoateliéer som hembygdsföreningarna ska ta hand om och jag kommer nog att förorda en sån lösning för att sen skanna bara det som släktforskarna är specifikt intresserade av. Som "arbetskopia" är digitalbilden fullt tillräcklig och tidsmässigt bra mycket mer hanterlig. De flesta av de där porträttplåtarna har dessutom en skyddslapp kvar med namn och ort och skannerexponeringen fixar inte det så bra, tycker jag. På ljusbordet maskerar man bara av ljuset under lappen så får man med det också.

Hoppas ni ursäktar avsteget från trådens originalämne.

ANNONS
Götaplatsens Foto