Annons

Tips på bra objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

jolekis

Ny medlem
Jag skulle vilja ha ett nytt objektiv till min canon 550 d och tar gärna emot tips på prisvärda objektiv. Jag fotar främst djur och natur, djur i rörelse samt porträtt, så jag är inne på att jag vill ha ett teleobjektiv. Det behöver inte vara ett dyrt superobjektiv, men bra och prisvärt.

Jag skulle vilja ha ett nytt objektiv till min canon 550 d och tar gärna emot tips på prisvärda objektiv. Jag fotar främst djur och natur, djur i rörelse samt porträtt, så jag är inne på att jag vill ha ett teleobjektiv. Det behöver inte vara ett dyrt superobjektiv, men bra och prisvärt.

Ett av canons bästa objektiv är Canon EF 70-200/4,0 L USM priset är 5300:- på prisjakten
sen finns det dyrare med is,men bildmässigt så är det inte så stor skillnad

Nämnda EF 70-200 f/4 L är helt riktigt ett suveränt objektiv. Och eftersom det är toppklass och ändå inom räckhåll prismässigt för en vanlig dödlig konsument, så är det också prisvärt. Saknar tyvärr bildstabilisering.

Men om det är mer pengar än du tänkt dig, finns andra billiga och fortfarande bra telezoomar också:

EF-S 55-250 f/4-5.6 IS II skall du kunna få tag i för under 2000:- , typ 1800:- skall inte vara omöjligt. Och med tanke på dess utmärkta optiska egenskaper + bildstabilisering får det anses mycket prisvärt.

Vet inte var din gräns för för superdyrt ligger, men för djur är Canons 400/5.6 väldigt prisvärd, men kanske i längsta laget för porträtt. Det blir nog svårt att kombinera de två intressena i ett objektiv på ett bra sätt.

Om fasta objektiv inte är ett problem så är Canons EF 50/1.8 II fantastiskt prisvärt och bra för porträtt på en kamera med APS-C-sensor. Är såpass billigt att det kan kombineras med andra inköp också.

EF 85/1,8 är också ett väldigt trevligt objektiv som fungerar bra till porträtt och en del djur- och naturbilder. Beror lite på vad för djur och vilket avstånd såklart då 85mm inte är så mycket tele.

Annars håller jag med om ovanstående tips på EF 70-200/4L USM (eller med IS om du har budget till det).

/P

ANNONS
Götaplatsens Foto