Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på högkvalitativ kortläsare för bl.a SD(HC) och Compact Flash

Produkter
(logga in för att koppla)

Karlsson

Aktiv medlem
När en annan vågade ställa veckans dummaste fråga så får väl även jag hugga i med något liknande!

Hur vet man och finns det sådana kortläsare att köpa som läser de nya SDHC. Ser att Sandisk skickar med en sådan med sina 4GB SD-kort.

Men nu vill jag alltså köpa en lös kortläsare som även läser både Compact Flash och SD (SDHC), eventuellt Memory Stick (XXXXX Sony).
Kortläsaren ska helst vara av märket Sandisk eller motsvarande högkvalitativt då jag har/har haft problem med kortläsare som inte vill ladda in bilderna korrekt i datorn med billiga "noname"-läsare.

Bumparump!
Är det ingen annan som har dessa funderingar?

Sedan så ökar jag med en fråga till:

Finns det någon adapter som man skulle kunna använda om man köper ett 4GB Sandisk SDHC-kort i min 400D som slukar CompactFlash?
Det är så att jag vill inte köpa på mig många CompactFlash då jag tror de är på väg bort i sinom tid, det var synd att Canon inte slopade dem i och med 400:an.

Jag kan inte svära på det, eftersom jag inte testat själv. Men såhär skiver de på robgalbraith.com:
"The SanDisk Ultra II 4GB is rated for 9MB/second write and 10MB/second read speeds in SanDisk's testing. It's an SDHC card designed to conform to the SD 2.0 specification. This means it will only function in cameras, readers and other devices that accept SDHC cards. SanDisk's Extreme USB 2.0 reader is compatible, as is the SanDisk MicroMate USB 2.0 reader that's bundled with the card. "

http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-7898-8595

ANNONS
Götaplatsens Foto