Annons

Tips på kamera för nybörjare, landskap & natur

Produkter
(logga in för att koppla)

Sus2021

Ny medlem
Dags att investera i en systemkamera då jag älskar att ta bilder när jag är ute i naturen. Ju mer jag googlar, desto mer förvirrad blir jag :)

Främst intresserad av att lära mig grundläggande teknik såklart, och tänker att jag i första hand kommer att fotografera fjäll, skog och hav.
Köper gärna begagnat, både för pris och miljö. Behöver som ni förstår ingen värsting, men har följande önskemål:
- lätt vikt
- vädertålig
- wi-fi
- pris max 5000 för kamerahus
- objektiv för ändamålet

Vad säger ni med kunskap?
Har fått tips om Sony a6000.
För mig är det omöjligt att jämföra Nikon, Canon, Sony etc. Sist jag ägde en systemkamera var det en Canon och jag minns inte ens vilken modell 🙈 Dock tyckte jag att den var rätt klumpig. Endast fotat med mobil eller GoPro senaste åren. Men nu vill jag ta upp intresset igen och grundligt lära mig att ta vackra bilder :)
Många tack!
 

FredrikZ1

Medlem
En begagnad fuji xt2/3 med 18-55 zoom skulle jag kika på. Väldigt små och smidiga kameror och linser. Till skillnad mot de andra märkena har även dessa kameror tydliga gammaldags rattar för iso, slutartid….så riktigt br för nybörjare som vill lära sig. Linserna är grymma och det finns en hel del begagnat. Kika t ex på Andy Mumford på youtube för insp.
 

Sus2021

Ny medlem
En begagnad fuji xt2/3 med 18-55 zoom skulle jag kika på. Väldigt små och smidiga kameror och linser. Till skillnad mot de andra märkena har även dessa kameror tydliga gammaldags rattar för iso, slutartid….så riktigt br för nybörjare som vill lära sig. Linserna är grymma och det finns en hel del begagnat. Kika t ex på Andy Mumford på youtube för insp.
Ok, tack för tips. Fuji hade jag inte ens tänkt på
 

Comanche

Aktiv medlem
Jag hjälpte nyligen en kompis skaffa en systemkamera som hade samma behov som du har. Vi hittade en bra Nikon D7100 för honom med en DX 35mm lins som passar bra för hans behov, han jobbar på båt och vill kunna ta bilder på skärgård och båtar när han är ute. Allt som allt hamnade det under 4000.

Om wifi är ett måste så kan du gå efter en D7200 som har inbyggt wifi annars behöver en D7100 wifi-adapter. Båda modellerna är vädertåliga och har magnesiumkropp.

Du kan självklart välja att köra det med 35mm och finns behovet kan du gå ännu mer vidvinkel med kanske en 24 eller 28mm.

D7200 kommer såklart kosta mer än D7100 men inte så himla mycket mer utan hamnar lagom i prisklassen du angett.

Kan nog vara bra att satsa på en bra monopod också om du ska vara ute och fota. Kommer bra till hands.

Lycka till
 

mikoto

Aktiv medlem
Du kan få tag på en Olympus E-M5 mark II inom din budget med. Det är ett lätt och smidigt samt ordentligt vädertätat hus(tänk på att objektivet behöver vara tätat med). Har även wifi som önskat. Är en avancerad kamera man kan växa med.
 

Brix

Aktiv medlem
Fuji kan jag också rekommendera. Deras grejor är väldigt intuitiva och roliga att fota med och de har som sagt mycket fina objektiv. Deras 18-55/2.8-4 är bra att börja med och antagligen ett av de bästa "kit"-objektiven på marknaden.

När det gäller kamerahus så kan man nog få en begagnad X-T2 för runt 5k.

Sen är såklart det viktigaste för att ta bra bilder att lära sig använda grejorna.
 

Lostierna

Aktiv medlem
Prisjakt har bra sorteringsfunktioner. Här har jag satt 8000kr som maxpris (de flesta träffarna är med kitlens därav det högre priset), att det är väderskyddat och vikt max 800gr. Nu är det nypris men en bra fingervisning om vad det finns. Man kan laborera med dessa och andra filter för att hitta det man vill ha. Sen är givetvis begagnatmarknaden riktigt trevlig framförallt för glasen.

 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Eftersom kompakta mått var viktigt är nog en spegellös kamera med sannolikt mindre sensor än sk "fullformat" (135/35mm/småbild) att föredra. Här finns (APS-C sensor) Canon (EOS-M), Fuji (XF), Nikon Z50/ZFc, Sony fyrsiffriga AXX00 serien. Med micro 4/3 (m43) finns Olympus och Panasonic G, GH, GF, GX.

Störst utbud av objektiv anpassade för just den fattningen och sensorstorleken har Fuji och Olympus/Panasonic

Vad gäller vädertätning får du kolla per modell men tänk på att även objektivet måste vara tätat för att det skall bli tätt.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Sett till bildkvaliteten så är skillnaderna mellan olika fabrikat försumbara, så det handlar mer om vilka andra egenskaper olika tillverkare prioriterat och vad som är viktigt för dig.

Utöver de egenskaper du redan tagit upp så tror jag det vore bra om du även funderar över om du föredrar optisk eller elektronisk sökare, eller ingen sökare alls, dvs bara fota via skärm.

Även skärm, huruvida du vill att den ska vara vinklingsbar i höjdled, och om den ska vara vridbar, så du kan se den från framsidan av kameran.

Likaså om pekskärm är viktigt. Fotar du t.ex. makro, låt säga att du fotar en svamp nära marken så vill du nog ha en vinklingsbar skärm, och är svampen högrest, så du vill fota i stående format/porträttformat så är en vridbar skärm bra. Vill du sedan fokusera på en viss del av svampen, så är en pekskärm behändigt för att sätta fokuspunkten.

Den här typen av handhavandefrågor kan vara viktiga, inte för att närvaro eller frånvaro av dem omöjliggör att ta bra bilder, men för att upplevelsen och vägen dit skiljer sig.

Och om det är viktigt för dig kan bara du veta. Jag t.ex. har med tiden insett att sånt är viktigt för mig, och t.ex. precis det som många Fuji-fotografer gillar, många rattar och manuella inställningar är något jag ibland vill slippa, ibland vill jag bara köra på hel- eller halvautomatiska inställningar, peka där jag vill att kameran ska fokusera etc, samtidigt som jag förstås vill/måste kunna fota med full manuell kontroll när jag vill det.

Utifrån det så kan jag ge ett tips på en kamera som är billig, liten, kapabel, och användarvänlig, en Canon 200D eller efteföljarn 250D

Vill man ha en traditionell optisk sökare, men ändå en liten kamera, samt bra pek- och vridskärm, bra wifi etc så är det en otroligt prisvärd och kapabel kamera som är lätt att tycka om. Till den skulle jag som normal-zoom välja Sigma 17-50 f/2.8 OS.

Med lite tålamod och köpa begagnat så klarar man sig under 5000 för både kamerahus och objektiv.

Själv använder jag då jag vill ha det lätt gärna min lilla Canon EOS M200, som jag älskar för hur liten den är, dess pekskärm, wifi, vinklingsbara blixt, fina autokus, inklusive ögonautofokus (som är viktigt för mig som gärna fotar människor)

Vill jag däremot ha högsta bildkvalitet så tar jag någon av mina fullformatskameror.

Lycka till, du kommer säkert bli nöjd med vad du kommer fram till!
 

Brix

Aktiv medlem
Sett till bildkvaliteten så är skillnaderna mellan olika fabrikat försumbara, så det handlar mer om vilka andra egenskaper olika tillverkare prioriterat och vad som är viktigt för dig.

Utöver de egenskaper du redan tagit upp så tror jag det vore bra om du även funderar över om du föredrar optisk eller elektronisk sökare, eller ingen sökare alls, dvs bara fota via skärm.

Även skärm, huruvida du vill att den ska vara vinklingsbar i höjdled, och om den ska vara vridbar, så du kan se den från framsidan av kameran.

Likaså om pekskärm är viktigt. Fotar du t.ex. makro, låt säga att du fotar en svamp nära marken så vill du nog ha en vinklingsbar skärm, och är svampen högrest, så du vill fota i stående format/porträttformat så är en vridbar skärm bra. Vill du sedan fokusera på en viss del av svampen, så är en pekskärm behändigt för att sätta fokuspunkten.

Den här typen av handhavandefrågor kan vara viktiga, inte för att närvaro eller frånvaro av dem omöjliggör att ta bra bilder, men för att upplevelsen och vägen dit skiljer sig.

Och om det är viktigt för dig kan bara du veta. Jag t.ex. har med tiden insett att sånt är viktigt för mig, och t.ex. precis det som många Fuji-fotografer gillar, många rattar och manuella inställningar är något jag ibland vill slippa, ibland vill jag bara köra på hel- eller halvautomatiska inställningar, peka där jag vill att kameran ska fokusera etc, samtidigt som jag förstås vill/måste kunna fota med full manuell kontroll när jag vill det.

Utifrån det så kan jag ge ett tips på en kamera som är billig, liten, kapabel, och användarvänlig, en Canon 200D eller efteföljarn 250D

Vill man ha en traditionell optisk sökare, men ändå en liten kamera, samt bra pek- och vridskärm, bra wifi etc så är det en otroligt prisvärd och kapabel kamera som är lätt att tycka om. Till den skulle jag som normal-zoom välja Sigma 17-50 f/2.8 OS.

Med lite tålamod och köpa begagnat så klarar man sig under 5000 för både kamerahus och objektiv.

Själv använder jag då jag vill ha det lätt gärna min lilla Canon EOS M200, som jag älskar för hur liten den är, dess pekskärm, wifi, vinklingsbara blixt, fina autokus, inklusive ögonautofokus (som är viktigt för mig som gärna fotar människor)

Vill jag däremot ha högsta bildkvalitet så tar jag någon av mina fullformatskameror.

Lycka till, du kommer säkert bli nöjd med vad du kommer fram till!
Vill man ha högsta bildkvalité är det ju objektiven man ska prioritera. Det som främst blir bättre med större sensor är ju brus på höga ISO och det dynamiska omfånget. Man kan ju också potentiellt få högre upplösning och det är även lite enklare att uppnå riktigt kort skärpedjup.
Annars kan man t.ex få lika bra kvalité med m4/3 som med fullformat, det är främst i vissa situationer/till vissa bilder som en större sensor kan ge bättre resultat.

Annars håller jag absolut med om att det inte är nån skillnad mellan tillverkare. Det finns fantastiska objektiv till alla system och det är ju ofta annat än bildkvalité som avgör valet.
 
ANNONS