Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på kompakt med zoom för <2000???

Produkter
(logga in för att koppla)

Zipsweden

Aktiv medlem
Jag hade tänkt hjälpa min mamma att köpa en ny kamera och skulle behöva lite tips...det hon är ute efter är en någorlunda kompakt kamera med zoom (sytemkamera är för stor) som tar ok bilder och inte kostar mer än ca 2000...finns denna kamera?

Den är huvudsakligen tänkt för att "dokumentera minnen" och bör vara så enkel och självgående som möjligt!

MVH /Per Nilsson

Är du ute efter en analog kompaktkamera?
I så fall kan jag tipsa om min. :)
Olympus Superzoom 800S.
Jag panikköpte den på Gotland för 4 år sedan när min förb.... Nikon 801 inte ville vara med. Jag var där en helg på exkursion och ville inte missa bilder. Det blev förvånansvärt bra bilder tycker jag som är van att plåta med systemkamera.
Min modell kostade då ca 1500.
Enligt säljaren ska Olympusoptiken vara mycket bra.

Cyberphoto har analogkompakter mycket billigt.
www.cyberphoto.se
Klicka på Kompaktkameror och sedan t ex Olympus Superzoom 80G (liknar min kompakt). Kostar hela 499 kr. :)

Sorry, såg nu att frågan låg i analogt. Om admin vill ta bort mitt tips är det helt OK.

Piha, som inte kan läsa innantill...

Letade runt lite på egen hand och hittade Olympus My III 80 som tydligen har fick TIPA Award 2004 i klassen kompaktkamera...tror ni att det kan vara något?

MVH /Per Nilsson

Svar ja: Olympus är ett bra val. Annars finns det hur mycket som helst begagnat, men då krävs en kunnig köpare!

Olympus Mju II

Hej !

Jag kan verkligen rekommendera Olympus modell MJU II, jag köpte min i Kambodja och knäppte alla resebilder under 3 månader (26 rullar) med den. Den tar fantastiska bilder och jag har inte saknat zoom så värst heller. Vad jag har hört så tar den bättre bilder än MJU III (som har zoom) just på grund av att optiken är fast. Kameran är snabb, smidig och billig !

MVH // Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto