Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Tips på ljusstark vidvinkel till Canon 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för dina synpunkter Martin.
Den där vinjetteringen skulle kunna vara användbar i vissa typer av bilder;)

OT, Hur tänker Cyberphoto när de tar testbilder på en tom parkering?
En tegelvägg skulle säga mer tycker jag.

Dez skrev:
Tack för dina synpunkter Martin.
Den där vinjetteringen skulle kunna vara användbar i vissa typer av bilder;)
Vinjettering är skitsnyggt! Men kanske så mycket i så vidvinkliga bilder. Mitt 12-24/4 vinjetterar redigt på DX vid full öppning och 12 mm (vilket motsvarar 18 på FF), och det ser ganska märkligt ut. Och då är det ändå inte så mycket som Sigman gör på 5D vid f/4.
För min del är det skitsamma, men för den som vill ha lite större användningsområde för vidvinkeln så är det kanske ingen höjdare. "Pressbilder" som du väl snackar om borde klara rätt mycket vinjettering i och för sig?

OT, Hur tänker Cyberphoto när de tar testbilder på en tom parkering?
En tegelvägg skulle säga mer tycker jag.
Jag tror de gör det för att det ska funka även med tele. De använder samma motiv för alla bilder, och då kan även den mindre bevandrade se "hur långt man kommer" med ett visst tele.
Sen är det där motivet så jävla trist att allt ser ut som skit. Det spelar ingen roll hur bra objektiv de testar:-D

Jag tror Sigma 20/1,8 kan passa ganska bra med tanke på användningsområdet i ditt fall. Det enda är väl att det nog knappast är särskilt skarpt förrän vid kanske f/4, men spelar det någon roll? Hellre en oskarp bild än ingen alls, och priset är fördelaktigt. Sen kan man fundera på hur bra AF funkar i mörker med 5D, som ju kanske inte har jordens fräsigaste prestanda på den fronten. Men den höga ljusstyrkan borde vara en fördel i det fallet.

Tillägg: Förresten, det där med manuell fokus i mörker, glöm det. Jag har sökarlupp och mattskiva med snittbild på min D200 (vilket faktiskt ger aningen större sökare än hos 5D), och 4 av mina 5 gluggar är manuella och mycket ljusstarka. Det är halvt omöjligt att sätta fokus rätt när det är mörkt, trots detta. Särskilt på en vidvinkel.

Tillägg 2: Jag grävde fram en gammal tråd med ett test av 20/1,8 på just 5D som jag mindes!

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=57023

Senast ändrad:
Alla bilder här är gjorda med en 5D och Sigma 20mm f/1,8. Jag gillade objektivet, men det har inte så snabb AF och är lite omständigt att ställa om mellan manuell och automatisk fokusering.

Jag sålde 20:an när jag köpte en 24-70, då jag inte tyckte mig ha användning av så vidvinkligt. För sitt pris tycker jag det är ett bra objektiv, om än ganska klumpigt för att vara fast brännvidd.

ANNONS
Götaplatsens Foto