Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på prisvärt reseobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

wob

Ny medlem
Hejsan!

Beger mig snart på charterresa till Indien och vill gärna ha med mig något lätt hanterligt reseobjektiv.

För tillfället har jag bara kitgluggen till min D50 men behöver en glugg med lite bättre omfång.
Först var jag inne på att köpa en 70-300 glugg, men insåg att det antagligen skulle bli färre spotana bilder knäppta, och det är det jag är ute efter, i princip. Känner att jag inte är en person som vill trassla med en väska med 3-4 olika objektiv medmera.
Så tips på en prisvärd reseglugg skulle uppskattas!

Vet inte vilket prisspan du hade tänkt dig men följande objektiv kan fungera som allaround:
18-70/3.5-4.5 2800:-
18-135/3.5-5.6 2700:-
18-200/3.5-5.6 VR 6700:-
och tredjepartstilverkarnas motsvarigheter.

Eller gå omvänt och välj ett par fasta objektiv. Roligare, tar mindre plats och bilderna blir bättre.. rent generellt alltså:)

Ett 20mm och ett 50mm hade gett mig självförtroende nog för en lång resa i urbana landskap.

Zoom är såklart ok det med. Men vill du fota inne på pubbar eller nattligt så är du också lika begränsad som en zoom är flexibel..

MVH Niclas,

Är delvis också inne på Niclas linje (hur går det föresten med ditt mål med 1 zoom och två fasta gluggar?) med ett eller två lätta fasta objektiv.

Var i Grekland och öluffade 4 veckor för en herrans massa år sedan (på den tiden man var ung...).
Skulle vara extremlätt packning, så det blev en Canon AE1 Program och en fast 50/1.8. Ångrade det inte en sekund.
Visst, det blev endel zoomande med fötterna, och säkert många missade bilder, men ljusstyrkan, skärpan, det lilla/lätta kamerapaketet och den ökade kreativiteten som ett fast objektiv har förmågan att locka fram övervägde helt klart.

Glöm inte bort o kolla på 24-120 VR det är ett bra reseobjektiv lite o smidigt, Hade det till kanada i februari. Funkade klockrent!
/Kjelle

Sigma

Hej!
Har ett Sigma 18-200 som funkar helt ok som reseobjektiv. Enligt tidningen Foto det optiskt bästa Superzoomen. Jmf med Nikon 18-200 och Tamron 18-200. Dock saknar den bildstabilisering.

Har tänkt kompletera denna med några ljusstarkare objektiv, men säljer den gör jag inte.

Ska man bara ha med sig ett objektiv så är detta faktiskt mycket bra, du riskerar inte att missa något pga att du ej har rätt brännvid.

/ Magnus

wob skrev:
Hejsan!

Beger mig snart på charterresa till Indien och vill gärna ha med mig något lätt hanterligt reseobjektiv.

För tillfället har jag bara kitgluggen till min D50 men behöver en glugg med lite bättre omfång.
Först var jag inne på att köpa en 70-300 glugg, men insåg att det antagligen skulle bli färre spotana bilder knäppta, och det är det jag är ute efter, i princip. Känner att jag inte är en person som vill trassla med en väska med 3-4 olika objektiv medmera.
Så tips på en prisvärd reseglugg skulle uppskattas!

Halloj på dig. "Reseobjektiv" låter lite underligt i mitt öra. Om man är på resa så ska man ha ett bra objektiv och fånga bilderna med. Hur ofta kommer du resa tillbaka?? Du får en chans att ta bilden. Se till att göra jobbet bra så du kan ta ut riktiga bilder och visa din familj och vänner. Det behöver inte kosta mycket för ett bra. Räkna med 3-4000 kr för det. Då blir du nöjd och använder det ofta. Sigma 24-135 f/2.8-4.5 är underbart. Lagom på det mesta, men kanske lite tungt. Jag använder bara det på min kamera. Ha det skoj på resan!

Har kikat på ett begagnat 18-200 objektiv från sigma, antagligen det Magnus snackar om.

Min budget ligger väl på MAX 3000:-
Så en glugg med bildstabilisator etc är väl bara att glömma.

Jag vill slippa ta med mig mer än ett objektiv av den enkla orsaken att det blir för krångligt att släpa på, och jag tror att det kommer bli färre spontana bilder, och det tycker jag är dåligt.

Tack för så många svar, fortsätt gärna tipsa mer!

.

hakar på denna tråd ,sitter och funderar mellan dessa gluggar att ha med på en resa.

Tamron Di ll 18-250

Sigma AF OS 18-200/3,5-6,3 DC 72 mm

Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS 58 mm

någon som ser något annan glugg som skulle passa in ?

När jag beställde mitt Tamorn 18-250 var jag så skeptisk att jag nästan lovade försäjaren att jag skulle returnera det, men så blev det inte.

Det är ett fantastiskt litet objektiv som är förvånansvärt bra. På papperet är ljusstyrkan inte mycket att skryta med, men i verkligheten är 3,5 ett halvt steg sämre än 2,8. Med kameror som klarar 800 och tom 1600 ISO är ljusstyrkan verkligen inte något problem.
Det som verkligen förvånade mig är hur snabbt och flexibelt det är på 40D och 400 D.
Detta sagt av en som till vardags jobbar med Canon L-gluggar, 5D och 1D mk3.

Gården skrev:
Saken är ju självklar !

Sigma 10-20,

Har redan packat ner mitt Canon 10-22 testvinnare som slog alla andra vidvinkelzoomar .-)

Vill inte släppa med någon vit glugg utan tänkte ta med en som man inte saknar för mycket om den skulle försvinna på resan.

Re: .

Canon1022 skrev:
hakar på denna tråd ,sitter och funderar mellan dessa gluggar att ha med på en resa.

Sigma AF OS 18-200/3,5-6,3 DC 72 mm

Jag har just detta Sigma men är lite kluven. Ibland kommer jag hem med bilder som ser ut som skit, ibland är det riktigt fina. Bildstabilieringen funkar bra men det är skärpan och färgerna som är lite tveksamma. Har inte riktigt kläm på varför men det hjälper nog att blända ner lite. Det gör ju gluggen ganska tråkig att använda, den är ju ljussvag redan från början.

Om en månad bär det av till Thailand med familjen. Sitter i valet och kvalet om jag skall packa lätt och bara ta med Sigmat eller om hela väskan skall få åka med. Å ena sidan är det synd att "förstöra" familjesemestern genom att vara alltför foto-nördig, å andra sidan är det tråkigt att inte ha med sig alla verktygen när man säkert kommer att få se massa trevliga motiv.

Enklaste är kanske att strunta i systemaren och packa ner mobiltelefonen och golfklubborna istället... :)

ANNONS
Götaplatsens Foto