Annons

Tips På Scanner Inställigar För Rockie

Produkter
(logga in för att koppla)

Joppe J

Avslutat medlemskap
Hej!

hoppas mitt inlägg kommer rätt! Jag har ganska nyligen inhandlat en minolta elite 5400 för att ta hand om mina filmer i digital form. Men jag tycker inte riktigt att jag får rätt på den eller så är jag bara ovan.

Bilderna blir liksom ganska korniga, och när man då försöker göra lite efterbehandling i PS så förstärks nästan detta intryck!

Vad gör jag för fel, jag brukar scanna med de inställningar jag läst om här tidigare, dvs full upplösning och så lite ändringa i scanner programet som möjligt!

Har dock provat både med ICE och grain desolver både på och av!

Vore tacksam för alla tips o trix!

MVH jesper

Grain disolver är inget som fungerar särskilt bra, däremot skall ICE vara bra på den modellen.

Det tar tid att komma underfund med inställningarna. Hade samma funderingar i början själv och tyckte det mest liknade skit, men läs manualen noga och prova dig fram, det blir bättre.

Kornigheten är lite lurig. Grejen är att du scannar på rejält hög upplösning (vilket är helt korrekt) och därmed ser du naturligtvis kornet tydligare. Kornen blir inte större utan det är bara upplösningen som är så pass hög. Bilden skall ju sedan betraktas i PS på 50% för att få en rimlig uppfattning om hur det ser u i utskrift.

Det går att mildra denna "förstärkta" korneffekt något om du scannar svart-vita negativ genom att scanna dem som dia och sedan invertera dom i PS. Då ökar du det dynamiska omfånget och kontrastena blir inte lika hårda. Det ger ett bättre resultat överlag för svart-vita negativ.

Jag vet inte hur den skannern fungerar men se om du kan stänga av skärpningen.
Bättre att skärpa bilden efteråt i Photoshop eller liknande.

Kanske är också negativen lite för ”tunna” (genomskinliga=underexponerade) vilket gör att kornet syns tydligare, framförallt i skuggorna.

Har du även skannat i 12 eller 16 (om det finns) bitars färgdjup? Brukar ge bättre resultat.

ANNONS
Götaplatsens Foto