Annons

tips på telezoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Hej, igen!

Denna gången söker jag tips och förslag på inköp av en telezoom.

Äger idag ett nikkor 70-300 VR. Är inte riktigt nöjd med hur skarpt det tecknar. Skulle vilja ha lite bättre skärpa och gärna 100-200 mm extra från det jag har idag. Vore oxå trevligt om minsta brännvidden börjar på 50-70 mm.

Det jag däremot är nöjd med är VR funktionen på mitt 70-300, helt sanslöst bra fungerar det tycker jag. Förstår att det blir nästintill omöjligt att handhålla 500mm oavsett men vill ändå ha kvar nån sorst likvärdig antiskak.

Hur fungerar det med objektivfästena som sitter på dom riktigt långa telegluggarna? är det ett speciellt fäste på stativhuvudet som monsteras på eller passar det på samma sätt som kamerahuset?

En fördel oxå om det är så kompakt som möjligt.

Det jag hittills hittat är ett sigma APO 50-500mm F4-6.3 EX DG HSM. Nån som vet nåt om det?
Detta: 80-400mm f/4.5-5.6D ED VR AF Zoom-Nikkor, är det ungefär optiska prestanda som det jag redan här?

Shoot away...

Om du är tveksam till skärpan hos din Nikon 70-300 tror jag inte lösningen är en annan långzoom, snarare en fast 300 eller 400.
lr en skarp 70-200 och leva med att du tappar brännvidd

Hej,

jag hade samma frågeställning som du för precis et år sedan och efter att ha klämt, kännt och fått råd så blev det tillslut Nikons 80-400 VR. Det var säljarna på B&H photo i New York där jag köpte objektivet som slutligen fick mej att bestämma mig. 80-40har även mycket bra testresultat från flera internationella stora tester.

Man ska ha klart för sig att större brännviddsområde alltid blir en optisk kompromiss. Alltså att man kan inte förvänta sig samma optiska prestana i hela brännviddsområdet. Problemet existerar förstås inte på en fast optik och blir mindre på ett objektiv med mindre brännviddsomfång. Så man måste alltså fundera på vad som är viktigast. Dock så är 80-400 riktigt skarp upp till 300 mm på full öppning. Mellan 300 och 400 så blir det lite softare, men det är avhjälpt genom att blända ner ett steg, då har man samma fina optiska prestanda igen. Jag har fått väldigt skarpa och kontrastrika bilder även på full öppning och 400 mm, men det är det bästa om man kan blända ner. Jag hade ett 80-200 f2.8 en period och den var kanske något skarpare, men det var marginellt. jag behövde mer brännvidd och köpte en converter, men då blev det rätt soft och inte alls kul att jobba med. Den kombon kan inte mäta sig med 80-400 alls. Sigma dizzade dom totalt på B&H jämfört med nikon på grund av för stor variation i optisk kvalite.

mvh Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto