Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Uppgradera till fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Leaflet

Aktiv medlem
D750 är säkert ett utmärkt val. Själv har jag gått åt "andra hållet". Dvs från APS-C till m/43. Mindre sensor men också mindre storlek på utrustningen. Vilket jag prioriterat. Två kamerahus och 3-4 objektiv i en liten, lätt väska eller ryggsäck. Jag betraktar oftast mina bilder på skärm och gör aldrig större utskrifter är A3. Så för mig och mina behov så passar det alldeles utmärkt.

Men jag är inte fanboy i den bemärkelsen att jag ständigt måste argumentera för detta systems förträfflighet. Bara för att det passar mig så behöver det ju inte passa alla.

Ming Thein har myntat begreppet "the Shooting Envelope". Ett begrepp som försöker beskriva olika kamerors/systems begränsningar och förtjänster beroende på krav och önskemål. Allting är ju en kompromiss. Ganska intressant. Här är en länk till hans funderingar;

https://blog.mingthein.com/2014/06/11/shooting-envelope-what-does-it-mean/

Lycka till med ditt nyinköp! 👍🏻😊
 

martinot

Aktiv medlem
Hejsan fotovänner,

Tack för era synpunkter och råd. Jag begav mig till affären och tänkte köpa några gluggar till min d7000, men det slutade faktiskt med att jag köpte ett nytt kamerahus, en D750. Köpte också det nya 24-70 f/2.8 ed vr och ett 85 f/1,8 och lite smått och gott. Behåller mitt dx-hus, man vet aldrig när det kan komma till pass.

Tacksam för hinten om att det är tokigt att tänka uppgradering (fast lite så känns det, satan i gatan vilket roligt hus d750 är), och det är tack vare er som jag behåller dx-huset och också min långa zoom samt makro. Tänker mig kunna köra dx-format till sådant. Fast mest blir det nog min d750 förstås - känner mig just nu lite nykär.

Skoj är det! Än en gång - tack för råd!
Grattis till en kanonkanera, och inte minst en riktigt grym uppsättning objektiv!

Har allt ifrån mobil, kompakter, Micro 4/3, spegellöst APS-C, men den kamera som är allround bäst presterande är mitt D-750-hus. Svårt att IMHO i dagsläget köpa något bättre inom FF/småbild som är så bra balanserat presterande, men ändå så allmänt gångbar inom de flesta typer av fotografering.
 

Teheimar

Medlem
Vad menar du med "uppgradera"? Vad tror du att s.k. full frame ska göra med din fotografi? Vad är du missnöjd med just nu? Hur ofta skriver du ut större format än A3? Alltså - vad är felet med DX-formatet?

/ mvh FiCa!

Edit: Jag har en D300 DX, funkar superbra fortfarande. Har också en "full frame" Leica M Monochrom, en DX (?) Fujifilm X100 och en Panasonic Lumix LX3 kompaktkamera. ALDRIG någonsin har sensorformatet haft någon som helst inverkan på mitt sätt att fotografera. Inte heller har det haft någon PRAKTISK inverkan på slutresultatet. En bra bild är en bra bild och en dålig är en dålig, oavsett vilken sensor som har fångat den. Mitt råd är att spara pengarna om du inte är bombsäker på att "full frame" är ett måste. Varför inte i så fall gå över till digitalt mellanformat?

/ DS
Jag har tidigare också funderat på FullFrame, men egentligen förutom att det skulle vara rätt trevligt att slippa räkna om fokallängd (millimetrarna på objektivet) och kanske bättre (per sensorgeneration och fabrikationsstorlek räknat) lågljusprestanda, samt för samma objektiv smalare skärpedjup inte ge särskilt mycket bättre prestanda i övrigt. Visst vore det trevligt och det finns väl en viss lockelse. kvar att skaffa det, men på det stora taget känns det som man inte får ut något av det längre.

Efter att ha lekt med Fujis sensor och även Samsungs NX1 (har båda) så känns FF rätt avlägset såvida man har redan optik som funkar för FX och kan ha nytta av en FF.

För min del tycker jag nog idag att mindre kompakta och snabba system är enklare och effektivare att använda jämfört med stora kameror, och skulle jag börja från scratch skulle kanske tom Nikon 1 systemet räcka. Mycket beror på hur man fotar.
 

martinot

Aktiv medlem
Edit: Jag har en D300 DX, funkar superbra fortfarande. Har också en "full frame" Leica M Monochrom, en DX (?) Fujifilm X100 och en Panasonic Lumix LX3 kompaktkamera. ALDRIG någonsin har sensorformatet haft någon som helst inverkan på mitt sätt att fotografera. Inte heller har det haft någon PRAKTISK inverkan på slutresultatet. En bra bild är en bra bild och en dålig är en dålig, oavsett vilken sensor som har fångat den. Mitt råd är att spara pengarna om du inte är bombsäker på att "full frame" är ett måste. Varför inte i så fall gå över till digitalt mellanformat?
/ DS
Är det verkligen någon som helst praktisk skillnad emellan sensorn i en hyfsad mobilkamera och en bra mellanformatare? Är det inte egentligen helt onödigt snobberi att "uppgradera" till något bättre?

Det är ju motivet och bilden som räknas när allt kommer omkring!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Är det verkligen någon som helst praktisk skillnad emellan sensorn i en mobilkamera och en bra mellanformatare? Är det inte egentligen helt onödigt snobberi att "uppgradera" till något bättre?

Det är ju motivet och bilden som räknas när allt kommer omkring!
Själv undrar jag just vilken praktisk inverkan den där M Monochromen har på FiCa1:s bilder, sett i ljuset av hans egen kommentar. Man får väl förmoda att samma förnuft som han anser att andra ska ha också präglar hans egna kameraval!
 

FiCa1

Aktiv medlem
Själv undrar jag just vilken praktisk inverkan den där M Monochromen har på FiCa1:s bilder, sett i ljuset av hans egen kommentar. Man får väl förmoda att samma förnuft som han anser att andra ska ha också präglar hans egna kameraval!
Monochromen köpte jag för att jag hellre tar den med mig i graven än de pengar den kostade. Och för att den är så nära man kan komma att fotografera analogt svartvitt med en digital kamera. Underbart. Jag hade gärna köpt den nya modellen utan skärm också, men de slantarna har jag inte. Och för att en gång i livet få njuta av Leicas objektiv. Det är roligt att plåta med Monochromen. Och för att om man nu är intresserad av skärpa, kontrast och fantastiska gråtoner, då är Monochromen helrätt. Rent praktiskt har Monochromen tvingat mig att tänka efter före på ett sätt som de övriga kamerorna inte gör. Och att jag mycket mer sällan beskär bilder tagna med Leican, jämfört med bilder jag tar med de andra kamerorna. Fast bilderna blir väl inte bättre rent konstnärligt så att säga. Men, som sagt, jag plåtar gärna med X100:an, LX3:an och D300:an också. Eller med mobilen.

/ vänliga hälsningar, FiCa1
 

martinot

Aktiv medlem
Monochromen köpte jag för att jag hellre tar den med mig i graven än de pengar den kostade. Och för att den är så nära man kan komma att fotografera analogt svartvitt med en digital kamera. Underbart. Jag hade gärna köpt den nya modellen utan skärm också, men de slantarna har jag inte. Och för att en gång i livet få njuta av Leicas objektiv. Det är roligt att plåta med Monochromen. Och för att om man nu är intresserad av skärpa, kontrast och fantastiska gråtoner, då är Monochromen helrätt. Rent praktiskt har Monochromen tvingat mig att tänka efter före på ett sätt som de övriga kamerorna inte gör. Och att jag mycket mer sällan beskär bilder tagna med Leican, jämfört med bilder jag tar med de andra kamerorna. Fast bilderna blir väl inte bättre rent konstnärligt så att säga. Men, som sagt, jag plåtar gärna med X100:an, LX3:an och D300:an också. Eller med mobilen.

/ vänliga hälsningar, FiCa1
Så det *är* skillnad på kameror och kameror, och objektiv och objektiv - trots allt snack?
 

FiCa1

Aktiv medlem
Så det *är* skillnad på kameror och kameror, och objektiv och objektiv - trots allt snack?
Att det är skillnad mellan olika kameror har väl ingen ifrågasatt. Frågan är vad de olika verktygen kan göra för skillnad för den enskilda fotografens bildskapande. För den ene kan naturligtvis sensorn vara avgörande, för en annan något annat. Mitt första inlägg motiverades av att TS – som jag uppfattade det – inte var riktigt klar över vad s.k. full frame skulle kunna göra för skillnad för hans del.

/ mvh, FiCa 1
 

Tomas1960

Aktiv medlem
Trivselfaktor är viktigare än mätbara kurvor och tekniska analyser. Därför är det bra att prova på olika saker. Det som är helrätt för den ena kanske inte alls passar den andra. Välj kamera som man väljer fru/sambo :) Kanske därför vissa försvarar sitt kameramärke med tänderna.....
 

martinot

Aktiv medlem
Trivselfaktor är viktigare än mätbara kurvor och tekniska analyser. Därför är det bra att prova på olika saker. Det som är helrätt för den ena kanske inte alls passar den andra. Välj kamera som man väljer fru/sambo :) Kanske därför vissa försvarar sitt kameramärke med tänderna.....
Hålle med 100%.

Det skall inte heller vara hyckleri här. Dvs att en viss fotograf skall få lov att "njuta sina drömmar", medans man samtidigt ser ner på andra som vill göra exakt samma sak (fast kanske med helt annan utrustning och val - som just den personen går "i gång på" eller känslomässigt trivs väl med).
 
ANNONS