Annons

Tips på trebent stativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte precis ett stativ (mitt första) och efter att ha läst andras råd och recensioner så valde jag tillslut ett
manfrotto 055 xprob. Det kändes gediget och stabilt, kanske lite tungt men jag är riktigt nöjd.

Valde ett manfrotto 488 rc2 till stativet då jag tyckte att 486:an kändes lite klent. Ångrar inte mitt val.

kompletterade med ett litet vattenpass som jag sätter på blixtfästet.
 
Jag kör också med Manfrotto 488 RC2 på ett Manfrotto 055 PRO B och vattenpass i blixtskon och måste säga att det fungerar väldigt bra. Stativet är lite tungt med tanke på stabiliteten, men det är helt oki och fungerar bra vid både macro och tele (om det inte blåser för mycket iaf). Det finns säkert bättre prylar på marknaden, men denna kompon fungerar bra för normala behov iaf. Stativet blir tillräckligt högt och det är faktist praktiskt med vinklingsbara mittpelaren - man måste ju inte använda den om man inte gillar den, men till macro är det väldigt smidigt.
 
Jag kör också med Manfrotto 488 RC2 på ett Manfrotto 055 PRO B och vattenpass i blixtskon och måste säga att det fungerar väldigt bra. Stativet är lite tungt med tanke på stabiliteten, men det är helt oki och fungerar bra vid både macro och tele (om det inte blåser för mycket iaf). Det finns säkert bättre prylar på marknaden, men denna kompon fungerar bra för normala behov iaf. Stativet blir tillräckligt högt och det är faktist praktiskt med vinklingsbara mittpelaren - man måste ju inte använda den om man inte gillar den, men till macro är det väldigt smidigt.

Ärligt talat, det låter inte speciellt stabilt...

Men normala behov varierar också starkt.
 
Ärligt talat, det låter inte speciellt stabilt...

Men normala behov varierar också starkt.

Mycket sant ;)

Jag hade en gång en tripod avsedd för teodolit - orange och fin... tung, låg, otymplig, skrymmande, obekväm, långsam att ettablera, ful, MEN den var stabil och dämpade alla svängningar gallant (trä ÄR bra) !!

Jag har idag inte så tung utrustning eller samma behov av stabilitet - det är viktigare att kunna få med sig stativet - och min bedömmning av kombon jag har är med det perspektivet - det kunde gott varit lite lättare eftersom det ändå inte är superstabilt.
 
Det är sant.

Jag reagerade bara på att det inte är superstabilt för tele, samt att det har en vinklingsbar pelare.

Kolfiber är populärt av en anledning, men tyvärr rätt dyrt...

Å andra sidan tänkte jag att om jag använder stativet i 20 år (just det...) så kommer skillnaden i priset per år inte att vara så stor :)
 
ANNONS