Annons

Tips till Canon 1Dxx ägare

Produkter
(logga in för att koppla)

Omar

Aktiv medlem
Hej

Smidigt sätt att växla mellan 45 AF och 9 AF punkter.

De flesta känner nog redan till det men kanske inte alla och alla har inte behovet

Själv använder jag funktion 13:3 så jag får 9 AF punkter men för att snabbt och lätt få tillbaka 45 AF punkter kan man trycka ner avtryckaren till hälften och sedan trycka "point selektion" knappen, längst till höger med förstoringsglaset. För att komma tillbaka till 9 AF läget så trycker jag på assist button.

Fungerar med min Canon Mark2, har dock inte testat på de andra modellerna.

Har funderat över just hur många som utnyttjar dessa funktioner,,,
Jag själv upplever sällan att AF,punkterna stämmer överens med motivets placering inom formatet. Endast en flyytande AF,punkt kanske hjälper,,,

Kan man på 1DmII välja att IS,en aktiveras på en valfri knapp? T ex separat från aktivering av AF,valet.. Eller är man låst till att IS,en "följer med och hamnar här/där pga ett val som gäller ngt annt?
På min 1N är jag låst till att IS,en startar när AF,en aktiveras oavsett om jag har AF på avtryckaren eller på exoneringsslåset..

Niclasnyfiken;)

Niclasfoto skrev:
Jag själv upplever sällan att AF,punkterna stämmer överens med motivets placering inom formatet. Endast en flyytande AF,punkt kanske hjälper,,,

Kan man på 1DmII välja att IS,en aktiveras på en valfri knapp? T ex separat från aktivering av AF,valet.. Eller är man låst till att IS,en "följer med och hamnar här/där pga ett val som gäller ngt annt?
På min 1N är jag låst till att IS,en startar när AF,en aktiveras oavsett om jag har AF på avtryckaren eller på exoneringsslåset..

.
Niclasnyfiken;)

Normalt sätt använder jag en AF punkt, då om det passar använder jag en av de nio som passar för kompositionen. Funkar inte det så använder jag ibland AF-lock (på AE-lock) knappen men som jag har ställt in kameran så får jag tyvärr inte något exponeringslås, så det är något att tänka på. Och sedan om det dyker upp tex en snabb svala så kanske jag växlar till 45 AF, för att lättare få fokus på den.

Har faktiskt inte kollat det men jag vet att man kan med funktion 19:5 använda AF-knapparna på sitt tele för att sätta på och av IS-funktionen

Niclasfoto skrev:

Canon strävar efter att få fram ett autofokussystem med punkter över hela sökarbilden.

För mig är snabbheten viktigast. Därför kör jag med 9 punkter som är överlägset snabbare allt annat jag testat. Oftast plåtar jag motiv som är hyggligt stilla för stunden och då funkar det bra även om man får komponera om lite. Vi rörliga motiv kan man leva med att det inte är 100-procentigt. Väldigt många av världens sportbilder beskärs...

Punkter över hela bilder och blixtsnabb ögonstyrning vore givetvis idealiskt och någon dag kommer det kanske.

Hej

Kan tänka mig att man behöver inställningarna:

C.Fn-04-2: Autofocus with the shutter button

C.Fn-13-3:

Funkar både med One-shot och Al-servo

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto