Annons

Tips till en nybliven 580EX ägare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bass

Aktiv medlem
Hejsan!
Ok nu ska man fortsätta in i fototräsket och prova på detta med blixtfotografering. Nåt jag aldrig testat (mer än med blixten på kameran) men ser fram emot ;)

Ang. inställningar på kameran / blixten. Nån som har lite tips för att komma igång?
Andra tips när det gäller detta?

Vill bara komma igång och leka mig vidare och googla lite tutorials innan jag fördjupar mig i ljus.

mvh Bass

Hej

QL med nya prylar ju:

1. Tänk på att inställningen HS försvinner då du byter batterier i den (dvs höghastighetsläget) som gör att du kan fota snabbare än blixtsynken. JAg kör regelbundet med HS läget på som upplättningsblixt med ca -1.5 inställt på kameran.

2. Mickla inte med inställningarna CF på blixten, kör med de i kameran istället (andra ridån, kompensation mm. Det är enklare komma ihåg man miklat med kameran då det hettar till o man inte fattar nått.

3. Att laddbara batterier ALLID laddar ur sig o snabbare än man anar. Så reservbatteriet kan bli de första du använder...

tack för råden!
ang. kamerans inställningar vid användning av extern blixt..
när använder man andra ridån exempel?
Är det andra inställningar som rekomenderas?

Försökte ta några fill flash bilder idag med solen snett bakom min fru. Tycker att bilderna vart överexponerade med blixten även fast jag använde -2 FEC.

Nån som har tips på sidor med lite tips med hur man använder 580EX. Manualen var minst sagt fattig på information :)

ANNONS