Schroder
Medlem
Skall fotografera mindre produkter. De är inte så höga/tjocka (ca 2-3 cm) och de rymms vanligtvis inom en yta av ca 12x12 cm. Inget av glas, men vissa mindre ytor kan vara transparenta. Produkterna av plast typ olika USB-minnen, MP3-spelare osv.
Har en Eos D20
Canon EF 16-35/2,8 L USM
Canon EF 70-200/2,8 IS USM
Blixt på kamera: 580ex
Slavblixt: Canon 550ex
Har en bra grå fond bakom (kanske fel)
Har testat med mitt 16-35 objektiv men har svårt att få skärpan exakt där jag vill ha den. Det verkar behövas extremt små rörelser för att få riktigt bra skärpa. Autofokusen verkar inte fixa det, Skärpan hamnar på ytan som objekter står på. Jag ligger ganska nära objektet ca 70 cm (för nära) och nästan rakt ovanför med kameran på stativ.
Bilderna används på webben och i trycksaker max A5 format.
Skall jag ha en annan typ av objektiv vid detta avstånd? I så fall vilket? Vill gärna ha hyfsat skärpa på hela produkten.
Är tacksam för alla tips. Annat objektiv, kamera inställningar. Är som synes inte bra på detta men vill gärna lära mig. Vill helst använda mina befintliga blixtar.
Har en Eos D20
Canon EF 16-35/2,8 L USM
Canon EF 70-200/2,8 IS USM
Blixt på kamera: 580ex
Slavblixt: Canon 550ex
Har en bra grå fond bakom (kanske fel)
Har testat med mitt 16-35 objektiv men har svårt att få skärpan exakt där jag vill ha den. Det verkar behövas extremt små rörelser för att få riktigt bra skärpa. Autofokusen verkar inte fixa det, Skärpan hamnar på ytan som objekter står på. Jag ligger ganska nära objektet ca 70 cm (för nära) och nästan rakt ovanför med kameran på stativ.
Bilderna används på webben och i trycksaker max A5 format.
Skall jag ha en annan typ av objektiv vid detta avstånd? I så fall vilket? Vill gärna ha hyfsat skärpa på hela produkten.
Är tacksam för alla tips. Annat objektiv, kamera inställningar. Är som synes inte bra på detta men vill gärna lära mig. Vill helst använda mina befintliga blixtar.